Pressinbjudan: Kick-off för Agtech 2030 – Östergötland ska bli världsbäst på jordbruksteknologi

Onsdag den 13 mars är det kick-off för Agtech 2030 – Vinnova-initiativet som ska bidra till att Sverige blir världsledande inom jordbruksteknologi. Syftet är att skapa en innovationsmiljö för lantbruk med fokus på sensorer, digitalteknik, artificiell intelligens (AI) och sakernas internet. Tjugo organisationer har gått samman för att Östergötland, med angränsande områden, år 2030 ska vara en av världens mest framstående regioner inom jordbruksteknologi.

För lantbruket var industrialiseringen revolutionerande. Nu är vi mitt uppe i nästa skifte, teknikskiftet, där digital teknik, AI och big data är lika viktigt som agronomi och klassisk teknik. Det är precis vad Agtech 2030 handlar om. Initiativet har valts ut som ett av Vinnovas Vinnväxt-program och ska bidra till att göra Sverige världsledande inom jordbruksteknologi. Tidsplanen är 10 år och finansieringen sker med gemensamma krafter. Vinnova stöttar med drygt 70 miljoner. Bakom initiativet står 20 olika organisationer som representerar lantbruk, maskinleverantörer och teknikbolag. Bland dessa finns Region Östergötland, Vreta Kluster, Science Park Mjärdevi, AgroÖst, Linköpings universitet, SMHI och Hushållningssällskapet.

–  Östergötlands styrka inom lantbruk och gröna näringar i kombination med vår tyngd inom forskning, teknik och hållbar utveckling gör att vi har väldigt goda förutsättningar för att uppfylla visionen. Kanske till och med de bästa förutsättningarna i Sverige, säger Per Frankelius, processledare för Agtech 2030 och docent vid Linköpings universitet.

Kick-off onsdag 13 mars på Vreta Kluster

På onsdag samlas partners i Agtech 2030 för kick-off och mingel.

Programupplägg för kvällen:

16.15  Lokalproducerad buffé finns att avnjuta

16.30  Samling och mingel i Gläntan

17.00  Vinnova överräcker VinnVäxtpokalen, Jonas Brändström, avdelningschef Vinnova

17.10   Agtech 2030 – Vägen till framtidens lantbruk, Per Frankelius, Linköpings universitet

17.20   Processledningen presenterar sig.

• Per Frankelius, Linköpings universitet
  • Charlotte Norrman, Linköpings universitet
  • Uno Wennergren, Linköpings universitet
  • Fredrik Gustafsson, Linköpings universitet
  • Helene Oscarsson, Vreta Kluster
  • Nils Gabrielsson, Region Östergötland

17.30   Det uppkopplade lantbruket, Fredrik Gustafsson

17.45   Lighthouseprojekten visar vägen, Uno Wennergren

17.55   Presentation av styrelsen och branschrådet, Helene Oscarsson

18.05   Eventplan och aktiviteter, Charlotte Norrman

Plats: Vreta Kluster, Klustervägen 11, Vreta Kloster
Läs mer här: http://www.vretakluster.se/konferens/evenemang/kommande/vreta-kluster/kick-off-for-agtech-2030

Media hälsas välkomna att delta.

För mer information och anmälan kontakta:
Helene Oscarsson, vd Vreta Kluster

Vreta Kluster är en företagspark, en mötesplats och en utvecklingsarena för de gröna näringarna, dvs för alla de som arbetar inom jordbruk, skogsbruk, energi, mat och närliggande branscher. I företagsparken, som ligger i anslutning till naturbruksgymnasiet utanför Linköping, finns drygt 30 företag. Vreta Kluster erbjuder nätverk och kontakter inom forskning, företag och finansiering samt support för affärsutveckling och teknikutveckling.  Klustret drivs av Sankt Kors Fastighets AB som bygger och utvecklar fastigheter och klustermiljöer för att skapa förutsättningar för tillväxt. Vreta Kluster basfinansieras av Region Östergötland och Linköpings Kommun.