PRESSINBJUDAN: Östgötsk hästmässa växer

På lördag den 23:e augusti är det dags för årets stora hästfest på Mantorptravet. För tredje året i rad arrangeras Östgötamässan häst – mässan som samlar hela hästnäringen i regionen. Intresset är större än någonsin med ett 60-tal utställare och ett fullspäckat program.

– När vi drog igång mässan för två år sedan hade vi som vision att den skulle bli årligt återkommande. Nu, när vi genomför den för tredje året, börjar vi nå den visionen vilket känns helt fantastiskt. Första året lockade vi drygt 3000 besökare, förra året kom över 4000 och i år siktar vi på 5000, säger Anita Strömbäck, projektledare för Östgötahästar på Vreta Kluster, som är initiativtagare till mässan.

Årets hästentreprenör och politikerlopp
Mässan pågår mellan klockan 10 och 21 med ett gediget program. Nästan samtliga hästraser och hästsportgrenar finns representerade. Precis som förra året tävlar några av de regionala politikerna i dubbelsulky och så här i valtider lär det bli extra spännande.

– Vi har flera nya samarbetspartner, bland annat Swedbank i Mjölby som är med och delar ut ett nytt pris till årets hästentreprenör i Östergötland, säger Anita Strömbäck.

Media hälsas välkommen att delta under hela dagen och kan anmäla sig i entrén för att få fritt inträde. För detaljerad information se bifogat program.

Östergötland är en av Sveriges hästtätaste regioner med omkring 20 000 hästar där varje häst bidrar till att skapa arbetstillfällen. Hästnäringen i vår region sysselsätter den redan omkring 1500 människor, och har stor potential att utvecklas ytterligare. Projektet Östgötahästar har som vision att samla branschen för att skapa fler och starkare hästföretag. Östgötahästar startade i januari 2012 då det finansierades av Länsstyrelsen och Regionförbundet Östsam. Projektet var avgränsat till två år och avslutades i december 2013. Tack vare en driftig projektledare och förstående politiker har Östgötahästar kunnat leva vidare med finansiering från Östsam.

Anita Strömbäck, projektledare Östgötahästar
Vreta Kluster
anita@ostgotahastar.se

www.ostgotahastar.se

Vreta Kluster är en utvecklingsverkstad för grön FoU, teknik- och affärsutveckling. Det ligger i anslutning till naturbruksgymnasiet i Vreta Kloster, utanför Linköping. Vreta Kluster är en växtplats för företag och organisationer som verkar inom de gröna näringarna. Här finns kontorshotell, konferensmöjligheter och projektverksamhet. Sammanlagt har Vreta Kluster cirka 25 hyresgäster med verksamheter inom växtodling, djurhållning, mat, energi, skog och vattenbruk och under 2013 hade klustret över 5000 besökare.