Pressinbjudan: Välkommen till årets hästfest

På fredag och lördag är det premiär för årets stora hästfest – Östgötamässan Häst. Bakom mässan står projektet Östgötahästar vars syfte är att samla näringen och skapa fler och starkare hästföretag i regionen.

På fredagen den 28 september är det konferens på temat ”VärldsBäst på Häst”. Här träffas hästföretagare och entreprenörer tillsammans med representanter från politiken och myndigheter för att tala om och skapa bättre förutsättning för tillväxt i en ung och växande bransch. Från det offentliga finns representanter från EU till nationell, regional och lokal nivå.

Lördagen den 29 september är öppen för allmänheten med ett fullspäckat program som passar hela familjen. Bland annat kommer Helena Lundbäck att hålla en clinic. Intresset för mässan har varit över förväntan och arrangörerna tror att det kan komma 5000 besökare.

Konferens Näringslivsforum ”VärldsBäst på Häst”
Tid:
fredag den 28 september klockan 10-16
Plats:
Mantorp Travbana, Mantorp
För mer info se bifogat program

Mässa och fest ”Östgötamässan häst”
Tid:
lördag den 29 september klockan 10-16
Plats:
Mantorp Travbana, Mantorp
För mer info se bifogat program

Varmt välkommen!

Anita Strömbäck, Projektledare Hushållningssällskapet Östergötland
Anita.stromback@hushallningssallskapet.se

Projektet Östgötahästar startade i januari 2012. Det drivs med Anita Strömbäck som projektledare av Hushållningssällskapet Östergötland på Vreta Kluster och finansieras genom Länsstyrelsen och Regionförbundet Östsam samt Leader Folkungaland.

Vreta Kluster är en ny kreativ mötesplats för grön FoU och affärsutveckling. Det ligger i anslutning till Vretagymnasiet strax utanför Linköping. Här erbjuds mötesaktiviteter och kontorsplatser för forskning, utbildning, företag, myndigheter och rådgivande aktörer. Hyresgäster på plats redan nu är Hushållningssällskapet, Svenska Pig, SIK – Institutet för livsmedel och Bioteknik, Söderslätts Spannmålgrupp och AgroÖst.