Designelever får stipendier på 100 000 kronor av VSM Sverige

Designelever får stipendier på 100 000 kronor av VSM Sverige Elever vid Sveriges ledande designskola Beckmans har tilldelats ett stipendium på 50 000 kronor av symaskinsföretaget VSM Sverige, med huvudkontor i Huskvarna. Eleverna får själva bestämma hur pengarna ska användas så länge de går till någonting undervisningsrelaterat. Stipendiet överlämnades vid en enkel ceremoni på Beckmans School of Design i Stockholm. - Eleverna har skapat en kollektion med tonårskläder åt oss. De olika mönstren ska nu tryckas och säljas i butiker över hela landet, säger Astrid Engstrand-Holmer, PR- och marknadsföringsansvarig hos VSM Groups svenska dotterbolag VSM Sverige. - Den här typen av enkla mönster för tonsårskläder saknas i handeln i dag och vi vet att intresset för att sy är stort bland ungdomar. Samarbetet har inneburit att eleverna parallellt med klädskapandet också fått ta hänsyn till saker som kommersiell gångbarhet, utformning av förpackningar och säljande instruktioner. - De har gjort ett jättefint jobb. Nu återstår finslipningen innan vi vi kan skicka ut alla mönster till butikerna, säger Astrid Engstrand- Holmer. Det står också klart att designeleverna ska skapa en kollektion under nästa år; för det belönas eleverna med ytterligare 50 000 kronor. Samarbetet med designskolan är ett led i en långsiktig satsning. VSM Group är också huvudsponsor för den internationella designtävlingen "The Young Fashion Designer Competition". VSM Group AB 561 84 Huskvarna Tel: 036-14 60 00 (växel) PRESSERVICE Stefan Sandberg Vd Mobil: 070-664 70 03 Tel: 036-14 70 03 Astrid Engstrand-Holmer Marknadschef Mobil: 070-514 65 72 Tel: 036-14 65 72 Bilder för fri publicering kan laddas ned från www.vsmgroup.com, www.husqvarnaviking.com och www.pfaff.com Där finns också övrig pressinformation. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/15/20031212BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/15/20031212BIT00470/wkr0002.pdf