Quiltvärldens Oscar delades ut i Houston

50 av världens vackraste quiltar har just visats vid Quilt Festivalen i Houston, Texas, USA, där resultatet av den internationella quilttävling som arrangeras av den svenska symaskinstillverkaren Husqvarna Viking årligen presenteras. Årets tema var Color, Couleur, Colore, Kulör, vilket bidrog till att quiltarna om möjligt var vackrare och mer färgrika än någonsin. Tävlingen hade två klasser, en för traditionella quiltar och en för s.k. konstquiltar. Den traditionella klassen vanns av en amerikanska, Therese Bliss, med quilten ”Colorful Steps” och konstklassen vanns av Inge Mardal och Steen Hougs, från Frankrike, med quilten ”Moorings”.

Quilttävlingen som i år hölls för femte året i rad är en av världens mest prestigefyllda. Den är i ordets rätta bemärkelse internationell med deltagare, detta året, från 12 olika länder. - Quilting utvecklas snabbt som konstform och går i många fall från de traditionella quiltteknikerna mot mer fria former. Då quiltsömnaden också alltmer övergår från handsömnad till maskinsömnad öppnas helt nya möjligheter för nya tekniker att utvecklas och för varje quiltare att utveckla sin egen, ibland mycket avancerade stil, säger Lill Nylén sömnadsexpert och PR ansvarig för Husqvarna Viking, globalt. Den eftertraktade trofé, som vinnarna får, har blivit en quiltvärldens ”Oscar” och är en nästan 50 cm hög glasskulptur av Bertil Vallien, specialdesignad för detta ändamål med olika ”quiltmönster” inlagda i glasmassan. Dessutom får vinnarna en top-of-the-line symaskin från Husqvarna Viking värd ca 50.000 svenska kronor samt 2,500 amerikanska dollar kontant. Priserna delades ut av Bengt Gerborg, VD för Husqvarna Vikings dotterbolag i USA, vid en välbesökt prisceremoni på quiltmässan i Houston, som är världens största med över 60.000 besökare varje år. De 50 quiltarna startar nu en ”världsturné” och kommer att visas på konstmuseér och utställningar världen över. Bland annat kommer quiltarna att visas i Australien och Japan. Alla quiltarna finns att se på www.husqvarnaviking.com För ytterligare information kontakta: Lill Nylén, PR ansvarig Tel: +46 36 146576 Mobil: +46 (0)705 146576 VSM GROUP AB 561 84 Huskvarna, Sweden För information om Husqvarna Viking besök www.husqvarnaviking.com