VSM Group och Fashion Futures - vinnare av prestigefyllt pris

FASHION FUTURES - Sveriges mest prestigefulla projekt för modestudenter – vinner första pris i Swedish Arts and Business Awards 2005 som arrangeras av nätverket Kultur och Näringsliv.

Sponsor för Fashion Futures är sedan tre år tillbaka symaskinstillverkaren VSM Group. Juryns motivering var följande: ”Genom VSM Groups engagemang i Fashion Futures, världens mest prestigefyllda designertävling för modestudenter, får Sveriges kommande modeformgivare tillfälle att utveckla sina kreativa talanger och delta i en internationell tävling med andra studenter från hela världen.” Det är 13:e året i följd som nätverket Kultur och Näringsliv arrangerar pristävlingen Swedish Arts and Business Awards för att premiera det gångna årets bästa samarbetsprojekt mellan företag och kultur. Tävlingen avgörs i tre kategorier och VSM Group – Fashion Futures vann kategorin ”Första Pris Små/Medelstora företag”. Priserna delades ut på Moderna Museet i Stockholm den 14 november i närvaro av Kronprinsessan Victoria. Fashion Futures är ett samarbetsprojekt mellan VSM Group och Beckmans Designhögskola, Konstfack, Institutionen Textilhögskolan vid Högskolan i Borås, Nordiska Museet, Svensk Form, Centre Culturel Suédois i Paris samt Nationalmuseum. Projektledare för Fashion Futures är Ingrid Giertz-Mårtenson, Vd Swedish Vision. Fashion Futures är ett litet projekt som arbetar med en begränsad budget jämfört med många stora mångmiljonprojekt. Men dess kulturella ambitioner är desto högre: att med små medel men rätt styrda strategier stödja ung svensk formgivning, lyfta fram en väsentlig kulturyttring, samt placera Sverige i en miljö där projektet kan blir en katalysator för internationellt samarbete och konstnärlig medverkan. Under Sveriges designår 2005 har detta långsiktiga projekt fått ytterligare förankring både i den akademiska och kulturella världen, vilket manifesterades bl a genom en utställning på Nationalmuseum oktober 2005. Projektets mål, att stödja ung svensk modeformgivning, sammanfaller med det stödjande företagets, Pfaff – VSM Groups, strategiska mål att skapa tillväxt och syglädje genom kreativ sömnad. Se även Kultur och Näringslivs hemsida: http://www.kultur-naringsliv.se/tavling.html Bilaga: Från Fashion Futures utställning på Nationalmuseum, oktober 2005 VSM Group AB 561 84 Huskvarna Tel: 036-14 60 00 (växel) KONTAKTPERSON Fashion Futures: Ingrid Giertz-Mårtenson 070 692 22 00 igm@swedishvision.se VSM Group: PR-chef Vicktoria Gustafsson 036 14 70 70 vicktoria.gustafsson@vsmgroup.com Bilder för fri publicering kan laddas ned från vårt pressrum på www.vsmgroup.com Där finns också övrig pressinformation.