• vulkan.se/

Linda Skugges boksajt vulkan.se har fått riskkapital och planerar en utlandslansering under 2012

Report this content

Vulkan.se är en sajt där alla kan skapa sin egen bok. Sedan Vulkan lanserades i december 2008 har det snart skapats 20 000 unika titlar vilket gör Vulkan till Nordens största bokutgivare mätt i antalet titlar. Vulkan är inte ett bokförlag, på Vulkan äger nämligen författaren själv rättigheterna till sitt verk. Vi ser hellre Vulkan som en digital bokfabrik.

Vulkan har fått ca 2.500.000 kr i en nyemission. Under året har vi arbetat fokuserat med att söka riskkapital. Vi har identifierat ett antal marknadsnischer vi vill utveckla samt studerat ett antal nya utländska marknader. Utifrån detta har vi arbetat fram en affärsplan som vi nu, tack vare kapitaltillskottet, har möjlighet att genomföra.

”Det känns skönt att så pass erfarna och framgångsrika affärsmän validerat vår affärsmodell och tror på en expansion” säger Peter Norrman, vd på vulkan.se.

”Vulkan.se har vuxit betydligt snabbare än vi trodde, det är tacksamt och spännande att vi nu har fått möjlighet att vidareutveckla sajten och ta steget in på nya marknader. Det är naturligtvis extra kul att detta sker strax innan bokmässan” säger Linda Skugge, grundare.

Investerarna som gått in i vulkan.se är två framgångsrika företagare som efter att ha lämnat respektive verksamhet har nu valt att investera i bolag i utvecklingsskedet. De har en bakgrund inom detaljhandel och industri och vi ser det som en tillgång att de inte kommer ifrån bokbranschen.

Vulkan kommer att lanseras i Sydeuropa samt på en Östeuropeisk marknad under 2012. Vi kommer även att vidareutveckla själva tjänsten och sajten i sig. Vi kommer bland annat att erbjuda fler bokformat och omslagsmallar, vi kommer vidare att utveckla utbudet av tilläggstjänster. Kundens uppladdning av filer för tryck kommer att starkt förenklas. Den nya sajten i kombination med att Vulkan trycker i stora volymer gör att priset mot konsument på våra böcker kommer att sänkas.

Andra nyheter är att vi lanserar en applikation som automatiskt skapar en bok av blogginlägg. Vi kallar tjänsten ”blog to book”. Vi ser en stor marknad, eftersom många bloggare vill spara sina bloggar för framtiden. Vi lanserar även en bebisbok, en personlig bok där man kan följa sin bebis första år, en perfekt gåva och minne.

För mer information:
www.vulkan.se