Busstrafik när tågen inte räcker till

Det finns inte tillräckligt med tågsätt för att köra trafiken enligt den nya tidtabellen som börjar gälla den 11 december. Därför ersätts de flesta tågavgångarna mellan Ludvika och Fagersta med buss fram till nästa vår.

Från och med tidtabellsskiftet den 11 december utökas tågtrafiken i Bergslagen med fler avgångar, bland annat mellan Ludvika och Västerås samt mellan Borlänge och Örebro. Men antalet tågsätt räcker inte för den nya trafiken

– En av förutsättningarna när vi planerade den nya tidtabellen för år 2012 har varit att vi skulle få tillgång till 24 tågsätt mot dagens 23, säger Tågkompaniets vd Mats Gustafsson.

Det är Tåg i Bergslagen som tillhandahåller tågen som används i trafiken. De hyr i sin tur alla tågsätten från fordonsbolaget Transitio och hade fått löfte om att hyra ytterligare ett tågsätt. Nu visar det sig att tågsättet redan har hyrts ut till någon annan.

– Tyvärr finns det inga fler tåg att hyra och då är enda alternativet att köra buss när tågen inte räcker till. Men vi hoppas kunna ordna fler tåg senast i slutet av april nästa år, säger Hugo Oljemark, som är vd för Tåg i Bergslagen.

Tågkompaniet och Tåg i Bergslagen har därför gemensamt gått igenom hela Bergslagstrafiken och försökt hitta en sträcka där det skulle vara möjligt att ersätta tågen med buss fram till slutet av april. Sträckan Ludvika–Fagersta är den sträcka där olägenheterna blir minst för kunderna sett ur ett helhetsperspektiv.

– Vi beklagar att vi tvingas göra så här, säger Mats Gustafsson. För våra kunder på sträckan Ludvika–Fagersta innebär det här en försämring trots att det blir en avgång varannan timme under hela dagen.

Bussarna som ersätter tågen under perioden 11 december 2011 – 20 april 2012 kommer att få en något tidigare avgångstid från Ludvika för att passa med anslutningar till Västerås i Fagersta. Samtliga busstider finns med i den nya utgåvan av Tågtider, tabell 55.

Ytterligare upplysningar:

Mats Gustafsson, vd Tågkompaniet, 026-420 64 14