Cirkeln sluts: Nu tar Vy över nattågstrafiken

Natten mellan 12 och 13 december tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Narvik/Luleå. Det är en stor och viktig händelse för bolaget.

– Det är inte läge att locka till folkfest på centralstationen i Luleå och Stockholm. Vi får jubla inombords i stället, säger Stefan Linder, affärschef för Vy Nattåget Norrland.

Tågkompaniets första avtal på den avreglerade marknaden var nattågstrafiken till övre Norrland, med trafikstart år 2000. Nu, drygt tjugo år senare, sluts cirkeln.

– Många minns säkert då vi körde nattågen här i norr. Nu heter vi Vy, och är en nordisk transportkoncern som ser till att fler än en halv miljon människor kommer dit de ska, med buss och tåg, i Sverige och Norge, säger Stefan Linder, affärschef för Vy Nattåget Norrland.

Att ta över ett trafikuppdrag i den här storleken har alltid sina utmaningar. En av bolagets största utmaningar är den pågående pandemin. Kollektivtrafik är en samhällskritisk funktion. Det behöver finnas färdmedel som gör det möjligt att resa.

– Vi vill inte uppmana till resande, men vi finns här för de som måste åka.

Stefan Linder säger att företaget arbetar aktivt för att skapa en coronasäker miljö både för personal och resenärer:

– Vi rekommenderar våra resenärer att boka egen sov- eller liggvagnskupé. För att underlätta det valet har vi fördelaktiga priser på egen kupé. Vi ser i bokningsstatistiken att vårt budskap har nått fram. Resenärerna är kloka och väljer i stor utsträckning det alternativet.

– Vi uppmanar också våra resenärer att kliva på rätt vagn och inte röra sig mer än nödvändigt ombord på tåget. Och naturligtvis att de reser med förnuft och omtanke, och stannar hemma vid minsta symptom.

Vy vill göra Norrland mer tillgängligt som resmål och har därför ett nära samarbete med turistdestinationerna. Turistbranschen välkomnar Vy med öppna armarAndreas Lind är vd för Swedish Lapland Visitors Board, sällar sig till kören:

– Vi har storslagen natur i Swedish Lapland, och våra destinationer värnar om naturen. Då är det självklart för oss att samarbeta med Vy och Nattåget Norrland. Det är ju det minst klimatpåverkande sättet att ta sig till oss och våra destinationer i norr.

Nattåg och turism krokar arm för klimatets skull. Upplevelsen ska börja redan ombord, säger Stefan Linder:

– Vi vill göra mer än att bara vara en transportör som tar våra resenärer från punkt A till punkt B. Ett sätt att skapa upplevelser är via utbudet i restaurang och bistro. All vår mat lagas i Luleå, från grunden och på färska råvaror. – Rätterna är inspirerade av den norrländska sträckning vi trafikerar. Därför kommer man ombord på våra tåg hitta många lokala inslag så som charkuterier från trakten, renskav, fjällfil med hjortronsylt och öl från det lokala bryggeriet Bottenviken här i Luleå.

Här kan du se vår digitala pressrelease

Stefan Linder, affärschef för Vy Nattåget Norrland

Vygruppen är en nordisk transportkoncern med en omsättning på cirka 15 miljarder kronor och omkring 10 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens affärsområden är persontrafik med tåg och buss, samt mobilitet och turism. Vy satsar hela tiden på att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser, enklare sätt att resa från dörr till dörr och att göra det kollektiva och hållbara resandet ännu mer självklart alternativ.

Nattåg och turism krokar arm för klimatets skull
Stefan Linder, affärschef Vy, Nattåget Norrland