Förändringar i Norrtågs trafikutbud

Den 12 december byter tågtrafiken tidtabell. För den som reser med Norrtåg innebär det några förändringar – en del positiva, som en ny morgontur från Luleå till Haparanda och en möjlighet att resa norrut från Umeå tidigare på morgonen. Det mest negativa är att trafiken mellan Sundsvall och Östersund samt mellan Sundsvall och Umeå reduceras något kommande år. Skälet? Omfattande underhållsarbeten och uppfräschning av fordon.

Den andra söndagen i december varje år får tågen nya tidtabeller. Den största ändringen i Norrtågs nya tidtabeller är att några avgångar tas bort då vissa av tågen ska genomgå regelmässig stor service och uppgradering.

Eftersom dessa tåg och de aktuella banorna har en unik variant av det europeiska signalsäkerhetssystemet ERTMS finns inga reservfordon att hyra under perioden.

Christer Berglund är Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken. Han berättar att X62-orna, Norrtågs största fordon, ska genomgå det största underhållet under tågens livslängd.

–  Samtidigt med underhållet genomförs även en uppgradering av både teknik och inredning.

Dessutom ska tågens signalsäkerhetssystem uppgraderas. Eftersom Botniabanan och Ådalsbanan har ett unikt signalsystem kan inte de tåg som ska på underhåll ersättas genom att hyra in tåg från andra.

– Vi har försökt att ta bort de avgångar som påverkar våra resenärer så lite som möjligt, men vi är medvetna om att det här kommer att orsaka en del problem. Om vi ska se det från den ljusa sidan får våra resenärer riktigt fräscha tåg när renoveringarna är klara, säger Christer Berglund.

Underhållsåtgärderna beräknas pågå under hela år 2022.

Avgångar som påverkas från och med den 12 december
Umeå–Sundsvall kl. 5:36 (ersätts med buss mellan Örnsköldsvik och Sundsvall)
Sundsvall-Umeå kl. 18:13
Örnsköldsvik-Umeå kl. 05:18
Östersund-Sundsvall kl. 15:24 (ersätts med buss i viss utsträckning)

För mer information se norrtåg.se

Christer Berglund, Vy Tåg  |  Affärschef Norrtåg
christer.berglund@vy.se

Vygruppen är en nordisk transportkoncern med en omsättning på cirka 15 miljarder kronor och omkring 10 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens affärsområden är persontrafik med tåg och buss, samt mobilitet och turism. Vy satsar hela tiden på att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser, enklare sätt att resa från dörr till dörr och att göra det kollektiva och hållbara resandet ännu mer självklart alternativ.