Hållbara Sara i samarbete med tågbolag för mer hållbara affärsresor

Nu blir Sara Olsson, eller Hållbara Sara som hennes följare känner henne som på Instagram, ny ambassadör för Vy och Nattåget Norrland. Med samarbetet hoppas båda parter inspirera fler att ställa om sina resvanor och få upp ögonen för tågets fördelar som ett klimatsmart transportalternativ.

Sara inspirerar dagligen sina cirka 35 000 följare på Instagram att ta mer medvetna och hållbara beslut. För henne är resandet en del av arbetsvardagen. Förutom resor med regionaltåget, blir det minst en resa i månaden söderut för den Luleåbaserade kreatören och influencern, och då är tåget är det självklara valet.

- Det är dags att fler hoppar på hållbarhetståget. Hur vi väljer att resa är en av de viktigaste individuella handlingarna vi kan göra för klimatet. Jag är stolt över att få kalla mig tåginfluenser och hjälpa till att inspirera fler genom att berätta om mina egna arbetsresor, säger Sara.

Kopplat till investeringar och etableringar inom industrin just nu i Norrbotten, ökar resefrekvensen mellan huvudstaden och norra Sverige, och här är tåget en betydligt mer hållbar transportlösning än flyget. En resa mellan Stockholm och Luleå med flyg släpper ut cirka 194 kg koldioxid per person, medan tåget bara har ett utsläpp på 15 kg per person*. Men tåget har inte bara klimatmässiga fördelar. I ett samhälle och i ett arbetsklimat med ett alltmer uppskruvat tempo, kan tåget också ge hälsomässiga fördelar, som möjlighet till återhämtning.

- Om din instinkt säger att det tar tid från dig att välja tåget, vill jag hävda att du får tid. Vi får sällan den typen av pauser i vardagen som en tågresa erbjuder. Antingen kan du tillbringa den med något som ger lust eller återhämtning. Eller så tar du möjligheten att djupjobba ostört, eller förbereda dig för ett viktigt möte som är målet för resan. Alternativet är stress, tidspress och ofta alldeles för tidig morgon, säger Sara.

Förutom en inledande reklamfilm, innebär samarbetet med Vy och Nattåget Norrland att Sara kommer skapa innehåll till sociala medier under sina tågresor, det kan bland annat handla om frågestunder där följare kan få värdefulla tips och svar från Sara.

- Saras värderingar och passion för hållbarhet rimmar väldigt bra med vårt varumärke och vad vi på Vy står för. Att hon dessutom redan är en tågförespråkare och en van resenär gör det här till ett perfekt partnerskap. Vi ser fram emot vad vi ska åstadkomma tillsammans och hoppas att vi också kan inspirera fler företag att inkludera långväga resor med tåg i sin resepolicy, säger Marie Torneus, marknad- och kommunikationschef på Vy.

Saras tips för en smart jobbresa med tåget:

• Skippa klassiska handbagaget. Packa i en väska där du kommer åt tandborste utan att vika upp hela väskan.
  • Ha en plan för bonustiden du får på tåget. Ta med boken du vill läsa eller ta tag i en jobbuppgift du behöver fokus för. Reser du i sovvagn ingår fritt wifi.
  • Res i sköna kläder. Ta pyjamasen under rocken så är du redo att sova direkt.
  • En sen avgång på kvällen är min favorit. Då får jag lite mer tid på morgonen att förbereda mig innan jag kliver av tåget.

(*Statistik från klimatsmartsemester.se)