”I sommar kan du tågluffa i Norrland”

I klimatkrisens spår blir tågsemester ett allt populärare alternativ till flygresor. Nu lanserar Norrtåg möjligheten att tågluffa i Norrland under två veckor.

– Vi vill göra det enklare för människor att resa hållbart med tåg under semestern, säger Christer Berglund, Vy Tåg.

Intresset för tågsemestern har vuxit explosionsartat i Sverige det senaste året, och har blivit något av en trend. Facebookgruppen Tågsemester har på kort tid fått fler än 85 000 medlemmar, och i sociala medier kan vi följa människors reseäventyr med tåg som färdmedel.

– Det finns gott om reseäventyr i Norrland, säger Christer Berglund, som är Vy Tågs tillträdande affärschef för Norrtågstrafiken.

Norrtåg, vars linjer sträcker sig från Sundsvall i söder till Storlien i väst och Kiruna i norr, slår ett slag för tågluffning i sommar. I dag startar försäljningen av Tågsemesterkortet. Kortet gäller i två veckor, kostar 995 kronor och tar sommarresenären från skärgård till fjäll, från midnattssol till musikfestivaler.

– Under tiden har kunden ett klimatsmart resande som en del av upplevelsen, säger Christer Berglund.

Att resa hållbart och i närområdet är ett extra klokt miljöval för den medvetne svenska turisten. Men även utanför Sveriges gränser är nyfikenheten på tågsemesterkortet stort:

– Redan nu har turoperatörer i Europa som säljer vandringsresor i Sverige visat intresse för produkten.

Mer info:
Christer Berglund, Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken

Fakta om tågsemesterkortet

• Tågsemesterkortet kan användas under två veckor mellan 1 juni och 31 augusti.
  • Varje vuxen får ta med sig två barn under 16 år utan kostnad.
  • Kortet gäller endast på Norrtågs svenska linjer.
  • Sista försäljningsdag är 18 augusti, 2019.
  • Priset är 995 kronor inklusive serviceavgift.
  • Kortet säljs på norrtåg.se och genom Norrtågs servicecenter: 0771 444 111.
  • Läs mer på https://www.norrtag.se/semestertaget/