Komfort och turism i fokus när Vy tar över nattågstrafiken

Resenärer på linjen Stockholm-Luleå-Narvik kommer att mötas av flera nyheter när Vy Tåg den 13 december börjar trafikera sträckan. Det handlar om ökad bekvämlighet både vid bokning och under resan, men också en offensiv satsning på turismen.

Trafikverket valde Vy som operatör för nattågstrafiken på övre Norrland. Avtalet omfattar nattågstrafik med två avgångar per dag mellan Stockholm och Narvik/Luleå, samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.  Avtalet sträcker sig från december 2020 till december 2024, med möjlighet till två års förlängning.

– Vi ser mycket fram mot att driva nattågstrafiken mellan Stockholm och Narvik och att i nära samarbete med kommuner, regioner, civilsamhället och turistnäringen utveckla den stora potential som finns i övre Norrland. Vi kan redan nu berätta om flera förbättringar för resenärerna, säger Dag Lokrantz-Bernitz, Vd för Vy Tåg i samband med att han undertecknade avtalet med Trafikverket.

Fler nyheter för resande på natten
Redan innan trafikstart lanseras en ny portal på webben och en app, där utbud för kollektivtrafik för både tåg och buss samlas.

Vy introducerar också Plus Natt, där resande i sittvagn på natten uppgraderar till en mer komfortabel reseupplevelse. Då får kunden ett ledigt säte bredvid sitt eget och en filt, ögonbindel och öronproppar.
En annan nyhet är Sleep’n Sit som ger resenärer i sovkupé möjligheten att även boka en sittplats, vilket gör en lång resa mer bekväm.

- Dessutom kommer vi att se över både utbud och kvalitet på maten ombord vilket ju är en viktig del av resan, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Offensiv satsning på turism
Semesterresor med tåg har fått en ny glansperiod, och en offensiv satsning på turism ska bidra till fler och ännu mer nöjda resenärer.

Vy satsar på att skapa nya turistpaket för de skandinaviska och internationella marknaderna. I samarbete med lokala och regionala turismaktörer längs banan arbetar Vy med att definiera resplaner och aktiviteter. För den utländska marknaden planeras bland annat en rundresa i Sverige och Norge med tåg, buss och båt.

Vy Tåg kör idag tåg i Sverige från Kiruna i norr till Hässleholm i söder med uppdrag för Norrtåg, X-trafik, Krösatågen och Värmlandstrafiken.

– Vår strategi är att fortsätta att utveckla tågresandet i Sverige bland annat genom att utveckla tjänster som tar resenärer från dörr till dörr på ett enkelt och miljöanpassat sätt, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Dag Lokrantz-Bernitz, vd Vy Tåg
Tel: 072-238 74 87

Vygruppen är en nordisk transportkoncern med en omsättning på cirka 15 miljarder kronor och omkring 10 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens affärsområden är persontrafik med tåg och buss, samt mobilitet och turism. Vy satsar hela tiden på att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser, enklare sätt att resa från dörr till dörr och att göra det kollektiva och hållbara resandet ännu mer självklart alternativ. Vy Tåg är dotterbolaget som agerar på den svenska järnvägsmarknaden. Omsättningen är ca  700 miljoner kronor, vi har 550 anställda och fem trafikuppdrag: Värmlandstrafik, X-trafik, Norrtåg, Krösatågen och från december 2020 även nattågstrafiken på övre Norrland. Dessutom har vi egen helgtrafik Karlstad-Oslo och kör snabbtåg Oslo-Göteborg i samarbete med vår ägare.

Citat

Dag Loktrantz-Bernitz, Vd för Vy Tåg i samnad med att han undertecknade avtalet med Trafikverket.