Krånglade signalsystem och banarbeten ger längre restider

Trafiken på Haparandabanan har omfattande problem med punktligheten. Det beror på inkörningsproblem efter att Trafikverket har installerat ett nytt signalsystem som inte fungerar som det ska. Och just nu sker många banarbeten på bland annat Botniabanan. Därför kommer det att vara en del störningar i Norrtågstrafiken under en tid framöver.

–Vår personal som jobbar i tågen och på driftledningen gör ett fantastiskt arbete för att ändå hålla igång trafiken så gott det går, trots alla banarbeten och problem med det nya signalsystemet, säger Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken, Christer Berglund.

Det var den 1 april som Vy Tåg tillsammans med Norrtåg startade trafiken till och från Haparanda. Inför trafikstarten installerade Trafikverket det nya europeiska signalsäkerhetssystemet ERTMS som från starten visat sig ha omfattande inkörningsproblem.

Systemet har visat sig vara känsligt vilket kan leda till att tåget nödstoppar omotiverat.

– Jag vill betona att det inte är något säkerhetsproblem men vi behöver hålla en reducerad hastighet vilket gör det svårt att hålla tidtabellen, säger Christer Berglund.

Trafikverket arbetar intensivt tillsammans med sina underleverantörer, och fordonsleverantören för att hitta orsaken och åtgärda problemen. Hur lång tid det tar vet man ännu inte.

– Samma tåg som vi använder på Haparandabanan går bra på andra sträckor med samma signalsystem. Vi upptäckte att tågen inte fungerade så bra ihop med det nya signalsystemet på Haparandabanan när vi utbildade förare inför trafikstarten. Efter ett stort antal testkörningar lyckades dock våra förare hitta metoder för att minska störningarna något, säger Christer Berglund.

Det är inte enbart Haparandabanan som drabbas av trafikstörningar. Sommaren är en intensiv period när det gäller banarbeten. Och i år har Trafikverket betydligt fler planerade, och även akuta, arbeten på Botniabanan som också drabbar resenärerna.

– Både sommarens banarbeten och problemen med det nya signalsystemet innebär stora utmaningar för oss som operatör. Här vill jag ge en stor eloge till vår personal som arbetar i tågen och på vår trafikledning. De anstränger sig till det yttersta för att våra resenärer ska komma fram på bästa sätt även om resan tar lite längre tid än vanligt, säger Christer Berglund.

Vy Tåg arbetar alltid med målet att hitta den bästa lösningen för resenären när det uppstår trafikstörningar. Det kan medföra att tåg ersätts med buss vid stopp i trafiken, eller att resenärerna hänvisas till nästa tågavgång om det inte går att beställa busstrafik med kort varsel. Vid längre och planerade banarbeten som innebär trafikavbrott ersätts tågtrafiken med buss enligt en särskild framtagen tidtabell.

– Vi försöker alltid hitta en lösning som innebär att resenärerna kommer fram till sitt resmål med minsta möjliga försening när det uppstår trafikstörningar, säger affärschefen.

I sommar är det framför allt tågtrafiken på Haparanda- och Botniabanorna som resenärerna kan drabbas av trafikstörningar och för längre restider. Övrig tågtrafik som Vy Tåg kör på uppdrag av Norrtåg fungerar bra.

– Även om det är två sträckor som vi har lite bekymmer med, så går övrig trafik väldigt bra och med få störningar, betonar Christer Berglund.

Christer Berglund, Vy Tåg  |  Affärschef Norrtåg
christer.berglund@vy.se

Vygruppen är en nordisk transportkoncern med en omsättning på cirka 15 miljarder kronor och omkring 10 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens affärsområden är persontrafik med tåg och buss, samt mobilitet och turism. Vy satsar hela tiden på att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser, enklare sätt att resa från dörr till dörr och att göra det kollektiva och hållbara resandet ännu mer självklart alternativ.