Mats Gustafsson ny vd i Tågkompaniet

Mats Gustafsson blir ny vd för Tågkompaniet efter Bengt-Erik Johansson som går i pension vid årskiftet.

– Vi har jobbat aktivt med att finna en efterträdare på Vd-posten och jag är mycket nöjd med vårt val, säger Jan-Erik Wiberg, styrelseordförande i Tågkompaniet. Med Mats Gustafsson får vi en stark och mycket kompetent Vd som garanterar att Tågkompaniet fortsätter att arbeta på det kundnära, flexibla och snabbfotade sätt som hittills varit grunden för våra framgångar.
Mats Gustafsson tillträder sitt nya jobb som vd den 1 oktober 2009 och Bengt-Erik Johannson kommer då att fungera som stöd och rådgivare i företaget fram till den 31december.
– Jag är stolt och glad att få jobbet som vd i Tågkompaniet, och ser fram emot nya utmaningar, inte minst den kommande avregleringen, säger Mats Gustafsson.
Tågkompaniet bildades år 1999 för att lägga bud på och vinna statens upphandling av nattågstrafiken till och från övre Norrland. Sedan dess har Tågkompaniet vunnit ytterligare nio trafikupphandlingar, senast i Värmland, där man tar över trafiken den 13 december 2009. I samtliga trafikövertaganden har kvaliteten förbättrats genom att punktlighet och regularitet har ökat efter det att Tågkompaniet tagit över.
Ytterligare upplysningar lämnas av Mats Gustafsson, tillträdande vd, tel: 026-420 64 14 Jan-Erik Wiberg, styrelseordförande, tel: 070-583 4579