Morgonturen från Örnsköldsvik till Umeå blir kvar

Norrtåg kommer att behålla morgonturen 7440 från Örnsköldsvik till Umeå, via Nordmaling och Hörnefors även under den kommande tidtabellen 2022. För dessa pendlare så betyder det att de kan fortsätta att resa med Norrtåg som idag, även efter 12 december.

– Vi måste fortsatt reducera trafiken under kommande år, så som vi har beskrivit det tidigare. Men just för morgonturen från Örnsköldsvik till Umeå med ankomst runt halv sju så har vi förstått att alternativen inte var tillräckligt bra och har nu lyckats hitta en lösning som innebär att turen kan vara kvar. I ett drömläge hade så klart även de övriga turerna kunna återinsättas men det är inte möjligt, säger Joakim Berg, kommunikationsansvarig på Norrtåg AB.

Den andra söndagen i december varje år får tågen nya tidtabeller. Den största ändringen i Norrtågs nya tidtabeller är att några avgångar tas bort eftersom vissa av tågen ska genomgå regelmässig stor service och uppgradering.

Eftersom dessa tåg och de aktuella banorna har en unik variant av det europeiska signalsäkerhetssystemet ERTMS finns inga reservfordon att hyra under perioden.

Fordonsbristen och den nya lösningen för att behålla morgonturen från Örnsköldsvik kan komma att påverka annan trafik i slutet av detta år och början av 2022. Om detta sker finns i så fall alternativ i form av ordinarie busstrafik eller så sätts ersättningsbuss in.

Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken Christer Berglund berättar att X62-orna, Norrtågs största fordon, ska genomgå det största underhållet under tågens livslängd.

– Samtidigt med underhållet genomförs även en uppgradering av både teknik och inredning. Fordonen får en väl behövlig uppdatering så att vi även fortsättningsvis kan leverera en god service och hög kvalitet, säger Vy Tågs affärschef Christer Berglund.

Dessutom ska tågens signalsäkerhetssystem uppgraderas.

– Vi har försökt att ta bort de avgångar som påverkar våra resenärer så lite som möjligt, men vi är medvetna om att det här kommer att orsaka en del problem under 2022. Om vi ska se det från den ljusa sidan får våra resenärer riktigt fräscha tåg när renoveringarna är klara och vi kan köra för fullt igen, säger Vy Tågs affärschef Christer Berglund.

Underhållsåtgärderna beräknas pågå under hela år 2022.

Christer Berglund, Vy Tåg  |  Affärschef Norrtåg
christer.berglund@vy.se

Vygruppen är en nordisk transportkoncern med en omsättning på cirka 15 miljarder kronor och omkring 10 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens affärsområden är persontrafik med tåg och buss, samt mobilitet och turism. Vy satsar hela tiden på att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser, enklare sätt att resa från dörr till dörr och att göra det kollektiva och hållbara resandet ännu mer självklart alternativ.