Tågkompaniet, Nettbuss och NSB får nytt gemensamt namn

NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet och Nettbuss, samlar tåg- och bussverksamheten under ett nytt gemensamt varumärke. Det nya namnet blir Vy.

– Det är ett ord som säger att vi ska leverera goda reseupplevelser och att vi har stora ambitioner och framtidsvyer, säger koncernchefen Geir Isaksen.

Ägaren till Tågkompaniet och Nettbuss är NSB, som har funnits i Norge i över 130 år. När koncernen nu byter namn omfattar det även de svenska bolagen Nettbuss och Tågkompaniet.

Efter avregleringen i Norge har NSB inte längre ensamrätt att köra tågen i landet, företaget äger inte längre rälsen och verksamheten sker inte längre enbart inom Norges gränser. Med det nya namnet kliver koncernen in i framtiden.

– Transportbranschen utvecklas i rask takt och resenärerna får nya behov som vi ska möta. NSB, Nettbuss och Tågkompaniet ska tillsammans kunna erbjuda resor från dörr till dörr, inte bara till och från en hållplats eller station. Vi ska bidra till att göra det enklare att resa kollektivt och miljövänligt och att klara sig utan egen bil, säger Geir Isaksen.

”Nu skapar vi ny historia”
Dag Lokranz-Bernitz är Tågkompaniets vd:

– En tjugoårig historia går i graven för Tågkompaniet. Nu skapar vi ny historia, och det gör vi tillsammans med NSB och Nettbuss. För mig som är relativt ny i företaget känns det som en bra tajming.

Arne Veggeland är VD för Nettbuss AB, tillika koncernchef i Sverige:

– Med det nya namnet följer en ny och mycket spännande inriktning där vi går från att erbjuda människor traditionella resor till att leverera hela resan, från dörr till dörr, men fortfarande med tåg och buss som bas i verksamheten.

”Moderna utsikter”
I Oslo har koncernen redan introducerat ett koncept med elbilar som kan bokas via en app. Självkörande bussar och samåkning till stationer är andra exempel på så kallade mobilitetslösningar som nu blir en del av koncernens verksamhet.

– Det nya namnet Vy säger något om vad vi vill göra, nämligen ge våra kunder upplevelser, bilder och utsikter. Det är ett kort och enkelt namn som visar att vi är på väg in i något nytt. Vi har en lång och stolt historia som går tillbaka till 1883. Den bygger vi vidare på nu, säger NSB:s styrelseordförande Dag Mejdell.

Det nya namnet ska antas på NSB:s bolagsstämma. Därefter påbörjas arbetet med att byta ut profilen på tåg, bussar och uniformer samt uppdatera utseendet i koncernens digitala kanaler. Kunderna kan fortsätta boka resor på samma sätt som tidigare.

Nettbuss behåller varumärket Bus4You för sina långfärdsbussar som trafikerar bland annat sträckorna Malmö-Oslo, Karlstad-Arlanda och Göteborg-Sto

Dag Lokrantz- Bernitz vd Tågkompaniet, 072-238 74 87

Arne Veggeland, koncernchef Nettbuss Sverige AB, tel 0047-916 50 605

NSB-koncernen består av NSB Persontåg, Nettbuss, Tågkompaniet, NSB Bybil och CargoNet (byter ej till det nya namnet). Koncernen har även en enhet som jobbar med turism. Koncernen är verksam i Sverige och Norge med en omsättning på cirka 15 miljarder norska kronor. Totalt arbetar över 10 500 anställda inom koncernen. Namnbytet till Vy sker formellt efter beslut på NSB:s bolagsstämma och hanteras praktiskt under 2019 och 2020.

Tågkompaniet bildades år 1999 för att vinna upphandlingen av Sveriges nattågstrafik till och från övre Norrland. Sedan dess har vi befäst vår plats på den svenska järnvägsmarknaden. Omsättningen är 496 MSEK, vi har 500 anställda och fyra trafikuppdrag: Värmlandstrafik, X-trafik, Norrtåg och Krösatågen. Dessutom har vi egen helgtrafik mellan Karlstad och Oslo och kör snabbtåg Oslo-Göteborg i samarbete med vår ägare NSB.

Nettbuss kör linjetrafik på uppdrag av bl a Västtrafik, Jönköpings Länstrafik, Värmlandstrafik, X-trafik, Länstrafiken i Jämtlands län, Hallandstrafiken och Skånetrafiken. Vi kör även expressbusstrafik med produktnamnen Bus4You och Nettbuss express. I Sverige är vi ca 1 400 medarbetare, vår fordonsflotta består av drygt 650 bussar och omsättningen är 1,5 miljarder kronor.