Tågkompaniet ställer in tågtrafik med anledning av skogsbranden

Från och med kl. 16 i dag har Tågkompaniet ställt in all tågtrafik mellan Avesta-Krylbo och Örebro samt på sträckan Ludvika–Fagersta–Västerås. Det är heller inte möjligt att ersätta tågtrafiken med buss på grund av den omfattande rökutvecklingen.

Med anledning av den omfattande skogsbranden i Västmanland och rökutvecklingen därav, är det inte längre möjligt att upprätthålla tågtrafiken mellan Avesta-Krylbo och Örebro samt på sträckan Ludvika–Fagersta–Västerås. Det är inte heller möjligt att upprätta ersättningstrafik med buss för tågen eftersom bussarna fylls med rök. Därför har Tågkompaniet ställt in all tågtrafik på dessa sträckor från och med kl. 16 och resten av dygnet. Det är inte heller möjligt att upprätta ersättningstrafik med buss för tågen eftersom bussarna fylls med rök.

– Vi vill uppmana våra resenärer att vara uppmärksamma på att deras tänkta resa kanske inte är möjlig att genomföra eller att man måste söka alternativa resrutter, säger trafikchef Håkan Jarl.

Skogsbranden är en omständighet som ligger helt utanför vår kontroll och det innebär att Tågkompaniets resegarantier inte gäller för resor på de sträckor som är berörda av branden.

– I morgon bitti gör vi en ny bedömning av läget och därefter kommer vi ut med ny information, säger Håkan Jarl.

Ytterligare upplysningar

Trafikchef Håkan Jarl, tel. 026-420 64 24

Svenska Tågkompaniet AB är uppstickaren på den svenska järnvägsmarknaden. Sedan starten år 1999 har vi tagit över och drivit 11 trafikuppdrag och alltid förenat trafikövertagandet med förbättrad kvalitet. Varje dag reser ca 15 000 människor med oss, från Sundsvall i norr, till Mjölby i söder och Kongsvinger i väster. Vi har nöjda kunder och hög punktlighet – i genomsnitt ankommer mer än 91 % av tågen till slutstation inom fem minuter. Tågkompaniet är ett helägt dotterbolag till NSB AS och ingår i NSB-koncernen.