Värmland får Tågkompaniet!

Värmlandstrafik har idag meddelat att det blir Svenska Tågkompaniet AB som ska ansvara för den lokala och regionala tågtrafiken i Värmland, med start den 14 december i år.

Den här typen av uppdrag trivs vi bäst med” Tågkompaniet hade enligt Värmlandstrafik det klart bästa anbudet och ett anbud som innehöll flera intressanta utvecklingsmöjligheter.

-Vi är naturligtvis både glada och stolta över att ha fått Värmlandstrafiks förtroende, säger Tågkompaniets vd Bengt-Erik Johansson. För oss är det här ett viktigt uppdrag. Den här typen av uppdrag trivs vi bäst med – att försöka höja kvaliteten på något som redan är riktigt bra. Vi lovar att göra Värmlandstrafik, personal och resenärerna nöjda.

Ser bara möjligheter Tågkompaniet ser flera möjligheter att utveckla trafiken, bland annat genom de beröringspunkter som finns till Tågkompaniets befintliga uppdrag för Tåg i Bergslagen. Genom Tågkompaniets ägare NSB finns dessutom en naturlig koppling till Norge.

- Vi kommer inte att spara någon möda för att se till att resenärerna i Värmland får en väl fungerande trafik av hög kvalitet. Vi ska också visa Värmlandstrafik att de valde rätt då de gav oss förtroendet, avslutar Bengt-Erik Johansson.

Tågkompaniet kör idag tågtrafik i Dalarnas, Västmanlands och Örebro län för Tåg i Bergslagen. Dessutom kör man X-tåget i Gävleborgs län. Tillsammans med ägaren NSB bedriver Tågkompaniet internationell trafik mellan Oslo och Göteborg. I Stockholm ansvarar företaget för trafiken på Roslagsbanan, genom dotterbolaget Roslagståg som ägs tillsammans med danska DSB. Företaget har 280 anställda och en omsättning på ca 280 miljoner kronor.

För mer information kontakta vd Bengt-Erik Johansson tfn 073-973 44 30.