Vy dubblar antalet avgångar mellan Oslo och Göteborg

Många vill resa mer miljövänligt och välja tåget där detta är möjligt. Nu satsar Vy ännu mer på internationell trafik och ökar antalet avgångar mellan storstäderna Oslo och Göteborg från och med den 10 december.

Vi har stark tilltro till den här sträckan, som är en viktig transportförbindelse mellan Norge och Sverige. Inte minst är det en utgångspunkt för många tågresor vidare ut i Europa, säger Erik Røhne, koncernchef för Vy tåg.

Tågavgångar varannan timme

Resenärerna mellan Oslo och Göteborg är en varierad blandning av pendlare, affärsresenärer och fritidsresenärer. Antal avgångar och punktlighet är två viktiga drivkrafter för resenärer att välja tåget framför ett annat transportmedel.

Vi vet att täta avgångar är viktigt för våra kunder och med den här ökningen kommer erbjudandet mellan Oslo och Göteborg att förbättras avsevärt. Vi menar att detta ger hög flexibilitet för våra kunder och tror att det kommer att få fler att välja tåget, säger Erik Røhne.

Mellan Halden och Göteborg har Vy ett biljettsamarbete med Västtrafik, vilket innebär att även deras kunder med periodbiljetter får ett utökat linjeutbud.

– Vi ser fram emot att få fler förbindelser mellan Oslo och Göteborg. Dessutom får våra tågresenärer i Ed och Trollhättan fler resor att välja mellan, säger Pontus Gunnäs, affärschef för tåg på Västtrafik.

Fler valmöjligheter mellan storstäder

Ju fler avgångar det finns i varje riktning, desto lättare är det att resa miljövänligt mellan storstäderna. Ta med hela familjen och välj en tidig avgång från Oslo, upplev Göteborg på ditt sätt och ta kvällståget hem. Eller börja arbetsdagen på tåget, gå på ett möte i Göteborg och ät middag hemma.

Vy kör 7-8 avgångar i vardera riktning på vardagar och 6-7 avgångar i vardera riktning på helgerna.

Bättre förbindelser till Europa

Förutom hög turtäthet har Vy också arbetat för att avgångs- och ankomsttider i största möjliga utsträckning ska matcha resor vidare ut i Europa, till exempel till Köpenhamn eller Hamburg. Ökningen kommer också att ge anslutningar mellan Vys tåg till/från Bergen och Lillehammer, vilket gör det lättare för kunderna att fortsätta sin resa till Göteborg – eller fortsätta resan ut i Europa.

OSLO - GÖTEBORG: Vy ökar antalet avgångar från 4 till 7 på vardagar. Dessa avgår från Oslo S kl. 06:11, 08:14, 10:14, 12:14, 14:14, 15:47 och 18:10.

På lördagar och söndagar finns det 6 avgångar 08:14, 10:14, 12:14, 14:14, 16:16 och 18:10. Resan tar cirka 3 timmar och 30 minuter.

GÖTEBORG - OSLO: Vy ökar antalet avgångar från 4 till 8 på vardagar. Dessa avgår från Göteborgs Centralstation kl. 06:08, 08:10,10:15, 12:15, 14:15, 16:08, 18:08 och 20:10