Vy får fint betyg i varumärkesundersökningen Swedish Brand Award

I den årliga varumärkesundersökningen, Swedish Brand Award står det klart att Vy får fina betyg på två viktiga punkter - personalens bemötande och den bekväma resan.

Swedish Brand Award är en årlig kundundersökning vilket utförs av organisationen Evimetrix. Undersökningen mäter varumärkesstyrkan bland flera varumärken ifrån olika branscher, däribland resebranschen. I årets undersökning har 1 186 individer uttalat sig om 25 resevarumärken.

Vid mätningen utgör måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom grunden. Genom att väga de två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och få fram ett rättvist resultat.

Peter Wissing, ansvarig för undersökningen beskriver att inom resebranschen är de viktigaste konkurrensparametrarna: personalens bemötande, hanteringen av covid-19 och bekväma resor. På två av dessa punkter har alltså Vy fått väldigt fint betyg. Vy får toppbetyg för personalens bemötande och hamnar även topp tre bland de bekvämaste resorna.

Förutom Vy är bland annat varumärkena Apollo, Arlanda Express, BRA, Flixbus, MTRX, Norweigan, Ryanair, SAS, SJ, SL, Stena Line, TUI, Uber och Ving med bland mätta märken.

Marie Torneus, marknadschef Vy Tåg

Vygruppen är en nordisk transportkoncern med en omsättning på cirka 15 miljarder kronor och omkring 10 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens affärsområden är persontrafik med tåg och buss, samt mobilitet och turism. Vy satsar hela tiden på att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser, enklare sätt att resa från dörr till dörr och att göra det kollektiva och hållbara resandet ännu mer självklart alternativ.