Vy släpper fler platser inför julledigheten

Bokningstrycket på Nattåget Norrland är stort över jul och nyår. Därför beslutar Vy att sätta in extra vagnar på nattågen Stockholm – Luleå – Narvik.

– Många vill resa hem till släktingar och vänner. Vi gör vårt bästa för att tillmötesgå den stora efterfrågan över julhelgerna, säger Stefan Linder, Vy Tågs affärschef för nattågstrafiken.

Det utökade antalet sitt-, ligg- och sovvagnar sätts in mellan 22 december och 2 januari. Biljetterna finns tillgängliga på vy.se från och med 23 e oktober.

Det är Vy som tar över nattågstrafiken Stockholm – Luleå – Narvik från 13 december – en helt vanlig trafikstart under en mycket ovanlig period. Den pågående pandemin fortsätter att påverka alla människors liv på olika sätt.

Stefan Linder, affärschef Vy Tåg, är medveten om att många längtar efter att resa, samtidigt som alla behöver vara kloka, försiktiga och lyssna noga på Folkhälsomyndighetens rekommendationer. När han analyserar bokningsstatistiken inför trafikstarten ser han att många väljer att resa på ett tryggare sätt ombord på Nattåget Norrland:

– Ja, det privata ansvaret är stort och vi märker att många väljer att hålla distans till andra när de reser. Genom att boka egna sov- eller liggvagnskupéer kan de resa och samtidigt hålla fysisk distans till andra.

Stefan Linder, Vy tågs affärschef Nattåget Norrland 073- 052 71 94

Vygruppen är en nordisk transportkoncern med en omsättning på cirka 15 miljarder kronor och omkring 10 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens affärsområden är persontrafik med tåg och buss, samt mobilitet och turism. Vy satsar hela tiden på att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser, enklare sätt att resa från dörr till dörr och att göra det kollektiva och hållbara resandet ännu mer självklart alternativ. Vy Tåg är dotterbolaget som agerar på den svenska järnvägsmarknaden. Omsättningen är ca  700 miljoner kronor, vi har 550 anställda och fem trafikuppdrag: Värmlandstrafik, X-trafik, Norrtåg, Krösatågen och från december 2020 även nattågstrafiken på övre Norrland. Dessutom har vi egen helgtrafik Karlstad-Oslo och kör snabbtåg Oslo-Göteborg i samarbete med vår ägare.

Citat

säger Stefan Linder, Affärschef Nattåget Norrland