Vy Tåg lämnar över med flaggan i topp

För tre år sedan tog Vy Tåg över Krösatågen. Natten mellan 11 och 12 december övergår Krösatågens trafik till annan operatör.

– Punktligheten har ökat och kunderna har blivit nöjdare sedan vi tog över. Medarbetarna på Krösatågen har briljerat ända in i kaklet, säger Vy Tågs vd Dag Lokrantz-Bernitz.

För fyra år sedan vann Vy Tåg upphandlingen av Krösatågen. Upphandlingen överklagades, och beställaren JLT direktupphandlade i stället trafiken – av Vy Tåg.

Dag Lokrantz-Bernitz konstaterar att det har varit tre roliga och intensiva år, där verksamheten i Krösa gått från klarhet till klarhet. Punktligheten har ökat, där årets snitt på 95,9 procent talar sitt tydliga språk.

Även Nöjd Kund Index (NKI) har ökat under åren med Vy Tåg som operatör:

– De som jobbar på Krösatågen kan verkligen sitt jobb och de har briljerat ända in i kaklet. Det syns inte minst i höstens NKI-mätning där Krösatågen fick superhöga betyg, trots problem med fordonen under hösten.

Fordonsproblemen har eskalerat under den senaste veckans snöande.

– I vårt avtal har vi inte ansvarat för underhållet av fordonen, som är gamla och känsliga för fukt. Snön har orsakat jordfel på fordonen och det har fått följdverkningar på hela fordonsflottan, eftersom även ordinarie underhåll blivit lidande. Den nya operatören har bättre förutsättningar att komma till rätta med fordonsproblemen eftersom de själva ansvarar för underhållet.

Dag Lokrantz-Bernitz vill tacka alla kompetenta medarbetare för den tid som varit och beställaren Jönköpings Länstrafik samt övriga trafikhuvudmän för det goda samarbetet. Samtidigt önskar han såväl kollegorna på Krösatågen som SJ lycka till på den fortsatta resan.

– Det är med sorg i hjärtat vi lämnar över trafiken, men vi ser fram emot att komma tillbaka.

Dag Lokrantz-Bernitz  |  vd Vy Tåg
dag.lokrantz@vy.se

Vygruppen är en nordisk transportkoncern med en omsättning på cirka 15 miljarder kronor och omkring 10 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens affärsområden är persontrafik med tåg och buss, samt mobilitet och turism. Vy satsar hela tiden på att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser, enklare sätt att resa från dörr till dörr och att göra det kollektiva och hållbara resandet ett ännu mer självklart alternativ.