Vy Tåg nyanställer ca 25 tågvärdar i Gävle!

I december börjar Vy Tåg – med säte i Gävle – att köra nattågen mellan Stockholm och Narvik.

Nu söker företaget  ca 25 medarbetare  som kan arbeta som tågvärdar.

– Det känns så klart mycket roligt att kunna erbjuda så många arbetstillfällen på en och samma gång i Gävle som också är basen för vår verksamhet i Sverige, säger Dag Lokrantz-Bernitz, VD för Vy Tåg AB.

De kommande tågvärdarna kommer att bli en del av den ordinarie verksamheten som i Gävle idag omfattar runt 70 anställda, varav cirka 40 jobbar som tågvärdar eller lokförare.

Personalbehovet hos Vy Tåg är en ljusglimt på arbetsmarknaden som annars präglas av varsel och uppsägningar just nu - i Gävleborg var 6 597 personer öppet arbetslösa i april, en ökning med 24 procent sedan samma period i fjol.

• Det är glädjande att ett företag med säte i Gävle expanderar. Det är särskilt viktigt i tider som dessa att fler arbetstillfällen kommer till Gävle, säger Åsa Wiklund Lång (S), kommunstyrelsens ordförande.

Vy Tåg räknar med att flertalet av de kommande tågvärdarna redan bor i Gävle, men ser också att många kan komma att flytta eller pendla in till stan.

– Det är höga krav för att få arbeta på ett tåg idag så vi räknar med att vår rekryteringsbas finns i hela Gävleborg och norra Uppland, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Vy Tåg AB ingår i Vygruppen som är en av nordens största transportkoncerner. Med säte och huvudkontor i Gävle är Vy Tåg ett av endast två större kollektivtransportföretag som har sitt huvudkontor utanför Stockholm.

- Gävle fungerar utmärkt för oss som har verksamhet från Hässleholm i söder till Kiruna i norr - och från i december ända upp till Narvik, tillägger Dag Lokrantz-Bernitz.

För mer infomation, Dag Lokrantz- Bernitz vd Vy tåg 072-238 74 87

Vygruppen är en nordisk transportkoncern med en omsättning på cirka 15 miljarder kronor och omkring 10 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens affärsområden är persontrafik med tåg och buss, samt mobilitet och turism. Vy satsar hela tiden på att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser, enklare sätt att resa från dörr till dörr och att göra det kollektiva och hållbara resandet ännu mer självklart alternativ. Vy Tåg är dotterbolaget som agerar på den svenska järnvägsmarknaden. Omsättningen är ca  700 miljoner kronor, vi har 550 anställda och fem trafikuppdrag: Värmlandstrafik, X-trafik, Norrtåg, Krösatågen och från december 2020 även nattågstrafiken på övre Norrland. Dessutom har vi egen helgtrafik Karlstad-Oslo och kör snabbtåg Oslo-Göteborg i samarbete med vår ägare.

Citat

– Det känns så klart mycket roligt att kunna erbjuda så många arbetstillfällen på en och samma gång i Gävle som också är basen för vår verksamhet i Sverige, .
Dag Lokrantz-Bernitz Vd för Vy Tåg AB