• VY Tåg AB/

Vy Tåg och Kadunk kommunikationsbyrå inleder långsiktigt samarbete: ”Tillsammans får vi fler att upptäcka Norrland”

Från den 13 december är det Vy Tåg som kör nattågen mellan Stockholm och Luleå/Narvik. I samband med det inleds ett långsiktigt samarbete mellan Vy och grundarna av Sveriges största Tågsemestercommunity.

– Det blir en spännande resa för oss att tillsammans sätta Norrland på semesterkartan – en resa som startar ombord på Nattåget Norrland, säger Vy Tågs affärschef Stefan Linder.

Kadunk kommunikationsbyrå är känd för sin Tågsemestercommunity, med över 100 000 svenskar som vill resa hållbart med tåg. Många av medlemmarna i communityn har fram till pandemins utbrott varit nyfikna på tågresor söderut, framför allt södra Europa. Nu riktas deras blickar mot upplevelser i Sverige. Men för många är Norrland fortfarande en oupptäckt plats.

Det ska det långsiktiga samarbetet mellan Vy och Kadunk kommunikationsbyrå råda bot på. Det gemensamma målet är att sätta norra Sverige på semesterkartan, med tåget som utgångspunkt och tillsammans med de attraktiva destinationerna i norr.

Stefan Linder, Vy Tågs affärschef för Nattåget Norrland, berättar att Vy har stort fokus på turism, dels genom att jobba tillsammans med destinationerna och dels genom att vara en del av besökarens upplevelse redan på tåget:

– Samarbetet med Kadunk och deras community är en kraftkälla för att skapa intresse för svemester i norra Sverige. Tågsemestergruppens samlade klokskap ger oss dessutom möjlighet att provtrycka nya tankar, idéer och koncept.

Susanna Elfors är medgrundare av Kadunk kommunikationsbyrå:

– Via vår community når vi ut till dem som gillar att resa med tåg. Vi är väldigt glada att ha med Vy på tåget och ser stora möjligheter i att stärka deras satsning på goda reseupplevelser, hållbar turism och klimatsmart privat- och tjänsteresande.

Mer info:
Stefan Linder, affärschef för Nattåget Norrland, Vy Tåg

Vygruppen är en nordisk transportkoncern med en omsättning på cirka 15 miljarder kronor och omkring 10 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens affärsområden är persontrafik med tåg och buss, samt mobilitet och turism. Vy satsar hela tiden på att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser, enklare sätt att resa från dörr till dörr och att göra det kollektiva och hållbara resandet ännu mer självklart alternativ. Vy Tåg är dotterbolaget som agerar på den svenska järnvägsmarknaden. Omsättningen är ca  700 miljoner kronor, vi har 550 anställda och fem trafikuppdrag: Värmlandstrafik, X-trafik, Norrtåg, Krösatågen och från december 2020 även nattågstrafiken på övre Norrland. Dessutom har vi egen helgtrafik Karlstad-Oslo och kör snabbtåg Oslo-Göteborg i samarbete med vår ägare.