Vy Tåg öppnar bokningen för hela 2023

Den 9 mars släppte Vy Tåg sommarens tågbiljetter till Nattåget Norrland, först i Sverige. Nu har man arbetat vidare och släpper biljetterna fram till tidtabellsskiftet den 10 december.

-Vi är ett lösningsorienterat bolag som ständigt arbetar för att göra det möjligt för fler att välja tåget. Många vill boka sin resa i god tid vilket vi vill skapa förutsättningar för. Trafikverket ger oss inte möjligheten att släppa biljetter med den framförhållning som våra resenärer önskar och därför har vi tagit fram en alternativ lösning, säger Dag Lokrantz-Bernitz, VD på Vy Tåg.

För att kunna öppna bokningen för hela 2023 redan under mars kommer Vy Tåg att sälja biljetterna på en preliminär tidtabell. Det kommer inte att ske några större justeringar när Trafikverket väl fastställt tidtabellen, och om det sker justeringar kommer Vy Tåg att kontakta alla berörda resenärer i god tid. Under de dagar där Trafikverket planerat för större banarbeten är biljettförsäljningen fortsatt spärrad i väntan på mer information.

Tidiga biljettsläpp är avgörande för besöksnäringen

Besöksnäringen har länge lyft behovet av att släppa biljetter med längre framförhållning än den Trafikverket tillhandahåller idag.  Därför välkomnar bland annat den regionala besöksnäringsorganisationen Swedish Lapland Visitors Board Vys initiativ.

- Vi är mycket glada att VY agerar proaktivt för att svara upp mot resenärens behov att boka sin plats på tåget många månader i förväg och att de är beredda att ta på sig det extra arbete som kan komma om Trafikverket gör ändringar i tidtabellen. Det här initiativet stärker resmålet norra Sverige och ökar förutsättningarna för fler besökare, säger Annika Fredriksson, vd och fortsätter.

- Pandemin har förändrat vårt resmåls potentiella besökares motiv gällande var och hur de vill resa samt boknings- och köpbeteende. En nyligt genomförd undersökning som vårt resmål deltagit i, visar att hållbara transportalternativ ökar i relevans. 23% av de skandinaviska resenärerna svarar att de kommer resa mer med tåg och 18% kommer spendera mer på just tågbiljetter.

Boka sommarens tåg redan idag

Sommaren biljetter till Nattåget Norrland finns tillgängliga i Vys kanaler, vy.se samt i Vys app.

För mer information:
Marie Torneus