Nytt samarbete ska lyfta IT-säkerheten på vindkraftmarknaden

Report this content

W3 Energy och Comdate planerar att inleda ett samarbete, där delar av respektive parts huvudaffär kombineras för att erbjuda ett koncept för IT-tjänster till vindkraftparker.

Ett stärkt erbjudande
För W3 Energy kommer det nya samarbetet att stärka företagets befintliga erbjudande och skapar en helhetslösning inom aktiv förvaltning av vindkraftparker som är unik i branschen. André Sjöström, COO berättar:
– Vi vill driva på en utveckling i hela vindkraftsbranschen när det kommer till både hur IT-infrastruktur byggs och hur vi ser på IT-säkerhet. Comdate är en trygg partner som vi har arbetat tillsammans med i ett flertal framgångsrika projekt genom åren och med våra gemensamma kompetenser kan vi göra ett riktat erbjudande som passar perfekt mot branschen. Vi kan erbjuda våra tjänster i en tidig projektfas och på så sätt tillse att arbeten inom IT både projekteras och genomförs så effektivt som möjligt med långsiktighet i fokus.

W3 Energy driver, förvaltar och optimerar vindkraftparker i Sverige och ansvarar idag för koordinationen för cirka tio procent av den svenska vindkraftsproduktionen. Comdate AB ingår i Nelab-koncernen och är en ledande leverantör av IT-lösningar i norra Sverige. Tillsammans har de två Norrlandsföretagen nu tecknat en avsiktsförklaring om att inleda ett långsiktigt kommersiellt samarbete kring IT-tjänster för vindkraftparker, till exempel robust fiberteknik, kommunikationslösningar, säkerhetstjänster samt drift och support.

– Digitaliseringen och ny teknik är viktig för framtidens elproduktion, i synnerhet från vindkraft. Vi vet att branschen står inför stora utmaningar och vi kommer att få betydligt hårdare krav på oss, säger Ulf Johansson, Teknisk chef på W3 Energy.

Olov Larsgren, Senior konsult på Comdate tillägger:
– Jag tycker det är oerhört spännande att vara delaktig och få möjligheten att utveckla IT- och säkerhetslösningar tillsammans med W3 Energy. Vi vet att kraven på framförallt säkerhet kommer att öka och jag tror att vi gemensamt kan leverera rätt kombination av tjänster till våra kunder.

För mer information, kontakta:
André Sjöström, COO W3 Energy
Mail: andre.sjostrom@w3e.se

Olov Larsgren, Senior konsult Comdate AB
Mail: olov.larsgren@comdate.se

På bilden:
Bakom maskerna döljer sig Olov Larsgren, Senior konsult på Comdate och André Sjöström, COO på W3 Energy.

______________________________________________

Taggar: