Svevind Solutions blir W3 Energy – ny fristående asset manager av vindkraftparker

Report this content

Svevind Solutions köps av företagsledningen och byter namn till W3 Energy. Företaget blir därmed en helt svenskägd och oberoende aktör inom drift, service och optimering av vindkraftparker i Norden.
– Det finns en erkänt hög kompetensnivå hos medarbetarna och med W3 Energy ser vi fram emot att hjälpa både befintliga och nya kunder med att förvalta deras investeringar i vindkraft, säger den nye majoritetsägaren Per Olofsson.

Med basen i Umeå och Piteå är Svevind Solutions en ledande förvaltare av vindkraftparker i Norden och de blev under 2019 utsett till ett av Västerbottens Gasellföretag. Just nu är driften av Markbygden Ett (MB Ett AB) det största åtagandet. Vindkraftparken utanför Piteå består idag av 179 turbiner, men fullt utbyggd kommer hela Markbygden 1101 med alla 3 faser att utgöras av hela 1101 turbiner och därmed vara Europas största landbaserade vindkraftpark. Nu byter alltså Svevind Solutions namn till W3 Energy och får helsvenskt ägande. Företaget har tidigare ägts till 70 % av Svevind AB, med Per Olofsson och René Pforte som delägare på 15 % vardera. Nu köps hela bolaget av ett nybildat ägarbolag, med Per Olofsson som majoritetsägare och Pär Dunder som minoritetsägare.

Kompetens med lokal närvaro
Per Olofsson menar att flera faktorer ligger bakom beslutet att gå in som majoritetsägare av W3 Energy:
– Bolagets medarbetare sitter på en unik spetskompetens. Dessutom har vi ett erbjudande som är starkt efterfrågat på marknaden. Det byggs väldigt mycket vindkraft i Sverige där dagens produktion i drift på 19 TWh ska byggas på med ytterligare 24 TWh de närmaste fem åren. I den utvecklingen vill W3 Energy vara en viktig partner, med precis den erfarenhet och lokala närvaro som både svenska och internationella vindparksägare efterfrågar.

Även Mikael Kyrk, operativ chef för Svevind AB, är positiv till affären.
– Vi är oerhört stolta över att ha fungerat som en affärsinkubator, där vi nu kommit överens om ledningens utköp. Svevinds tillväxt på internationella marknader fortsätter och vi kommer att stärka vår företagsorganisation för de nya marknaderna. I framtiden avser vi att nära samarbeta med W3 Energy, säger Mikael Kyrk.

Pär Dunder ny vd
I samband med affären genomförs även en förändring i ledarkonstellationen, där de nya ägarna byter roller med varandra. Det betyder att Per Olofsson blir ny styrelseordförande och Pär Dunder tar över som vd.
- Pär har rätt kompetens för att leda bolaget mot framtidens vindkraftsförvaltning. Han är lyhörd och kombinerar god kommunikationsförmåga med ett tryggt ledarskap. Dessutom har han erfarenhet från andra teknikintensiva branscher, vilket tillsammans med hans tid som styrelseordförande gör honom perfekt för jobbet, säger Per Olofsson.

”Kompetens som håller världsklass”
Även Pär Dunder ser positivt på möjligheterna, både som ägare och i rollen som ny vd. Han menar att W3 Energy har en extremt stor potential, där medarbetarna är den viktigaste tillgången:
– Det är våra medarbetare som är själva bolaget och de har en kompetensnivå som håller världsklass. Sedan är det upp till oss i ledningen att ge bästa möjliga förutsättningar till fortsatt utveckling för såväl våra medarbetare som företaget. Där kommer Per Olofsson att fortsätta att vara betydelsefull även i rollen som ordförande – vi gör det här tillsammans, helt enkelt.

För Pär Dunder är tillgänglighet och glädje två nyckelord när han tar över som vd för W3 Energy.
– Vi har definitivt ett utmärkt utgångsläge och genom närvaro och tillgänglighet kan vi snabbt ta välförankrade beslut som tar oss framåt. Samtidigt handlar det mycket om att skapa en arbetsmiljö som bygger på glädje. För mig är det avgörande för att vi ska kunna erbjuda den snabbhet och flexibilitet som gör oss till förstahandsvalet bland vindparksägare. Dessutom är det en viktig parameter för att vi ska fortsätta att locka till oss ny spetskompetens, säger Pär Dunder.

Press/Mediakontakt:
Pär Dunder, vd W3 Energy
+46(0) 70 375 00 43
par.dunder@svevind.se

Tomas Riklund, presskontakt Svevind AB
+ 46(0) 70 675 11 33
info@riklund.se

På bilden:
Pär Dunder, vd W3 Energy
Per Olofsson, styrelseordförande W3 Energy

__________________________________

Svevind Solutions AB är ett dotterbolag ägt av Svevind AB och dess ledning, vars uppgift är att förvalta vindkraftsparker. Svevind Solutions sköter också driften hos parker som finns hos tredje part och de i Svevinds egen portfolio.

Taggar: