TIO ÅR MED WACKER METROARK CHEMICALS I KOLKATA

München/Kolkata, 17 november 2009 – Wacker Metroark Chemicals Pvt. Ltd. firade nyligen tioårsjubileum. Det Kolkata-baserade företaget grundades 1998 som ett samägt bolag (joint venture) för det Münchenbaserade kemiföretaget WACKER och Metroark Ltd. i Indien och verksamheten inleddes 1999. Med en personalstyrka på drygt 130 personer tillverkar och distribuerar det samägda bolaget – där WACKER äger 51 procent – silikon till framför allt textil-, personvårds-, bygg- och fordonssektorerna.

Den roll som Wacker Metroark Chemicals Pvt. Ltd. spelar i koncernens distributionsnätverk handlar om att hantera alla försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter kring silikonprodukter på den indiska subkontinenten. Under de senaste åren har företaget haft en tillväxt som ligger över genomsnittet, på drygt 20 procent per år. ”Wacker Metroark Chemicals har en perfekt position, tack vare den höga produktkvaliteten, mycket goda servicen och ett engagerat expertteam”, säger Dr. Willhelm Sittenthaler, som ingår i Wacker Chemie Ags ledningsgrupp, i samband med en ceremoni för att fira det samägda bolagets tioårsjubileum. Dr. Sittenthaler konstaterade också att han ser fortsatt tillväxtpotential under de kommande åren. ”Vi har nyligen byggt ut vårt kontor i Mumbai, där nu även ett tekniskt center ingår, och är väl förberedda på de framtida utmaningar som den indiska marknaden står inför. Wacker Metroark Chemicals kan därmed erbjuda sina kunder en ännu mer effektiv lokal support än tidigare vid utveckling av nya produkter och anpassade tillämpningar.” Idag är Wacker Metroark Chemicals – som har kontor i Delhi, Mumbai, Kolkata, Bangalore och Chennai samt i Dhaka (Bangladesh) – verksamt i den indiska subkontinentens största kommersiella centrum. De viktigaste marknaderna är textil-, personvårds-, fordons-, bygg-, bestryknings-, plast-, lim- och förpackningssektorerna. Dessutom marknadsför WACKER silikontätningar, silaner och pyrogen kiselsyra i Indien. Personalstyrkan i Indien har i praktiken fördubblats under de senaste fem åren. Wacker Metroark Chemicals nuvarande personalstyrka i Indien uppgår till drygt 130 anställda.

Taggar: