WACKER STARTAR PRODUKTION I KINAS STÖRSTA FABRIK FÖR DISPERSIBLA POLYMERPULVER I NANJING

München/Nanjing, 16 november 2009 – Idag öppnade WACKER, den Münchenbaserade kemikoncernen, officiellt sin nya fabrik för dispersibla pulver och vinylacetat-etylen-dispersioner i Nanjing i Kina. Med sin årliga kapacitet på 30 000 ton dispersibelt pulver är Nanjing-fabriken den största i sitt slag i Kina. Målet med det här investeringsprojektet är att säkra att det finns tillräcklig tillverkningskapacitet för polymerpulver av märket VINNAPAS® på lång sikt och att garantera kunderna i Asien/Stilla havsområdet en kontinuerligt hög leveranstillförlitlighet och produktkvalitet också i framtiden. WACKER är en av världens största tillverkare av dispersibla polymerpulver för byggbranschen.

WACKERs nya anläggning i Nanjing ligger i Nanjings industripark för kemiföretag och täcker ett område på 100 000 kvadratmeter. Investeringen under första fasen av denna helt integrerade produktionsanläggning i världsklass, som omfattar hela produktlinjen från vinylacetat-etylen-dispersioner till dispersibla pulver, är drygt 50 miljoner euro. WACKER har redan en personalstyrka på nästan 100 medarbetare på anläggningen i Nanjing. Tillsammans med WACKERs anläggning i Burghausen i Tyskland är Nanjing-fabriken den största i sitt slag i världen. WACKER har tillverkat polymerpulver och dispersioner för byggbranschen i mer än 50 år. Polymerpulver av märket VINNAPAS® är termoplastiska polymerer som är fria från mjukgörare och som främst är framställda av vinylacetat och etylen. 1957 lyckades kemisterna på WACKER för första gången att industriellt tillverka det första bindemedlet i pulverform som en tillsats för murbruk. Idag är WACKER POLYMERS globalt marknadsledande och teknikledande inom området vinylacetatbaserade copolymerer och terpolymerer. Den växande efterfrågan på dispersibla polymerpulver av märket VINNAPAS® i Kina beror främst på att det finns ett behov av pålitliga, lätta och energieffektiva byggnadsmaterial. I allt större utsträckning används EIFS-system (exterior insulation and finish systems) på kinesiska husfasader. VINNAPAS® är en viktig komponent i de specialmurbruk som används i de här systemen. De dispersibla polymerpulvren säkerställer att de olika lager som ingår i ett sådant system binds samman permanent. ”Ett säkert utbud av polymerpulver av hög kvalitet är viktigt för den fortsatta utvecklingen av Kinas snabbt växande byggindustri och för Kinas mycket stora insatser för att spara energi”, förklarar Auguste Willems, som ingår i Wacker Chemie AGs ledningsgrupp. ”Den nya anläggningen kommer att vara ett tillförlitligt och viktigt led i försörjningskedjan för WACKER POLYMERS i Kina under de kommande åren, med en allt mer konkurrenskraftig prisnivå och en flexibilitet som bättre uppfyller kraven på den lokala marknaden. Anläggningen kommer dessutom att göra det möjligt för oss att erbjuda våra kunder förstklassiga, lokalt tillverkade produkter och lösningar och hjälpa dem att möta behoven hos deras respektive kunder ännu bättre än tidigare”, säger Willems. Förutom för EIFS-system kan de dispersibla polymerpulvren användas i ett stort antal tillämpningar inom byggindustrin som kakellim, självutjämnande massor för golv, gips, reparationsbruk och cementhaltiga tätningsbruk. De förstärker viktiga egenskaper hos slutprodukten, t.ex. vidhäftning, bindning, flexibilitet och böjdraghållfasthet. Vattenhållningsförmåga, bearbetningstekniska egenskaper och väderbeständighet gynnas också av VINNAPAS®. I Kina – från Disney Land i Hongkong till Baiyun-flygplatsen i Guangzhou, från National Stadium i Peking till bostadshuset Yincheng Dong Yuan i Nanjing – har dispersibla polymerpulver av märket VINNAPAS® en bred användning i modern arkitektur.