Sara Mannheimer tilldelas litterärt EU-pris

Report this content

2009 inrättades inom EU ett litterärt pris, EUPL, i syfte att uppmärksamma mångfalden och kreativiteten hos den samtida skönlitteraturen i EU-länderna och uppmuntra ökat utbyte mellan länderna. Priset finansieras genom EUs kulturprogram och de trettiofem länder som deltar i detta fördelas på tre år med elva eller tolv länder i sänder.  Pristagare skall enligt reglerna  ha publicerat mellan två och fyra böcker under fem år före priset. Avsikten är att bereda plats för litterärt intressanta författare som relativt nyligen slagit igenom.

Sverige var med i den första omgången 2009 och utsåg då Helena Henschen som sin vinnare för boken I skuggan av ett brott.

I år är det åter Sveriges tur att, tillsammans med elva andra länder, utse tolv pristagare. Varje land väljer sin vinnare. Den svenska juryn, som bestått av Jonas Modig, ordförande, Magnus Jacobsson och Tove Skarstedt, har utsett Sara Mannheimer för den kritikerrosade romanen Handlingen, som utkom på Wahlström & Widstrand 2011. Priset utdelas vid en ceremoni i Bryssel den 22 november. Prissumman är 5000 euro för varje pristagare.

För mer information om priset kontakta ordföranden i den svenska juryn, Jonas Modig på 070-645 09 05 eller Laura Houlgatte på EUPL, info@euprizeliterature.eu

För mer information om boken eller författaren kontakta Isabella Falkowska, PR- och informationsansvarig W&W på isabella.falkowska@bonnierforlagen.se 08-696 84 77

www.wwd.se