WALDIR AB

Report this content

Nya ägarförhållanden i Resurs Bank, Solid Försäkringar, Reda Inkasso och Teleresurs med oförändrad ägarandel för Waldir.

Nordic Capital Fund VII förvärvar nu Sveriges ledande leverantörer av finansieringslösningar och profilerade försäkringskoncept till detaljhandeln.

Nordic Capital Fund VII har idag undertecknat ett avtal om att förvärva 55 procent av bolagen Resurs Bank, Solid Försäkringar, Reda Inkasso och Teleresurs (tillsammans kallade ”Bolagen”). Familjen Bengtsson, som varit med och grundat och byggt upp dessa bolag, kommer att förbli ägare med en oförändrad ägarandel om 45 procent.

-          Vi har varit ägare i 35 år och kommer att ligga kvar med samma ägarandel som tidigare. Vi gläds åt att få samarbeta med Nordic Capital och ser fram emot att fortsätta arbetet med att utveckla bolagens verksamheter tillsammans med dem. Det finns stora möjligheter för Bolagen framöver, säger Martin Bengtsson, CEO för Waldir AB.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra villkoren för transaktionen, förutom att förvärvet förutsätter godkännande från konkurrensmyndigheterna och Finansinspektionen.

Kontaktperson på Nordic Capital:
Katarina Janerud, Communications Manager,
NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder
Tel: +46 8 440 50 69
E-mail: katarina.janerud@nordiccapital.com

Kontaktperson på Resurs Bank:
Kenneth Nilsson, Vd, Resurs Bank
E-mail: kenneth.nilsson@resurs.se