Ny styrelsesammansättning i Wallenberg Investments AB

Report this content

Ny styrelsesammansättning i Wallenberg Investments AB bestående av Marcus Wallenberg (ordförande), Jacob Wallenberg (vice ordförande), Sara Mazur och Jacob de Geer.

Wallenberg Investments AB förvaltar och utvecklar Wallenbergstiftelsernas tillgångar och tar de strategiska och långsiktiga besluten rörande tillgångarna. Stiftelsernas tillgångar förvaltas genom ett aktivt ägande, en tradition som funnits med familjen Wallenberg sedan starten av Stockholms Enskilda Bank 1856.

”Vi är glada över att vi har förnyad styrelse på plats i Wallenberg Investments. Jag vill rikta ett särskilt tack till den avgående ordföranden Michael Treschow samt ledamöterna Claes Dahlbäck och Hans Wibom för deras stora insatser under många år”, säger Peter Wallenberg Jr, valberedningens ordförande.

”Jag ser mycket fram emot att tillsammans med styrelsen vidareutveckla det långsiktiga arbetet inom Wallenberg Investments. Sara Mazur kommer med sin bakgrund från såväl näringslivet som forskningen vara ett starkt tillskott till styrelsen. Jacob de Geer, med sin erfarenhet av att bygga och skala bolag globalt samt sitt stora nätverk inom bland annat teknologi, kommer addera viktiga perspektiv i vårt arbete framåt”, säger Marcus Wallenberg, ordförande Wallenberg Investments.

Sara Mazur är director of strategic research vid Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, styrelseordförande i forskningsprogrammen WASP och WISE samt ledamot i Saab ABs styrelse. Sara är docent i fusionsplasmafysik och tidigare forskningschef på Ericsson och lämnar sin styrelseplats i Investor AB vid den kommande årsstämman.

Jacob de Geer är grundare och tidigare vd för iZettle som förvärvades av PayPal 2018. Jacob har en magisterexamen i ekonomi från Handelshögskolan i Stockholm.

Vid frågor kontakta:
Oscar Stege Unger
E-mail: oscar.stege.unger@wfab.se
Tel: +46 706 242 059

Om Wallenberg Investments AB: Wallenberg Investments AB förvaltar och utvecklar Wallenbergstiftelsernas tillgångar. Wallenbergstiftelsernas största tillgångar är det noterade delägda investmentbolaget Investor AB respektive det helägda ägarbolaget FAM AB. Wallenberg Investments AB:s ansvar omfattar kapitalförvaltning och ägarstyrning, både på kort och lång sikt.

Mer info: Wallenberg Investments