Världsnaturfonden WWF ger Svenska Wallenius Water pris för ledarskap och ny teknik som renar havsmiljön

Report this content

Stockholm 22 augusti 2007. Wallenius Water har tilldelats en utmärkelse av Världsnaturfonden WWF för sitt engagemang för havsmiljön i Östersjön. Priset delades ut under Östersjöfestivalens femårsjubileum där WWF arrangerat ett internationellt Östersjöseminarium.

Pressmeddelande
Utmärkelsen "Baltic Sea Leadership Award” delades ut till Wallenius Water och Alfa Laval som står bakom produkten PureBallast. I produkten PureBallast ingår tekniken Wallenius AOT™ som är en kemikaliefri, ekologisk och ekonomisk metod för att rena vatten i både världshav och pooler. På presskonferensen presenterade WWF dessutom en kartläggning av hur nio Östersjöländer skött havsmiljöarbetet i en så kallad Östersjöbarometer.

− Vi är stolta över denna utmärkelse och det är ett bra bevis på att vår tioåriga forskning verkligen kan rena allt från världshav till pooler. Rent vatten är en av de stora världsfrågorna och Wallenius Water är just nu bland de ledande i världen på att lösa detta problem, säger Torkel Elgh, VD för Wallenius Water.

WWF:s motivering är:
Wallenius Water och Alfa Laval har tillsammans mottagit priset för att de visat ledarskap och utvecklat en banbrytande teknik för behandling av ballastvatten, ett av de stora framtida problemen som hotar den mycket känsliga Östersjömiljön när främmande arter släpps ut i havet. Wallenius Water och Alfa Lavals teknik är inte bara revolutionerande för ballastvatten utan löser problemet utan att använda skadliga kemikalier.

Bilder och mer information
Bilder kommer att finnas på www.time.se/pressroom. För mer information och kommentarer kontakta Torkel Elgh, VD Wallenius Water på torkel.elgh@walleniuswater.com, telefon 073-942 22 17. Eller Marie von Zeipel, pressansvarig på WWF, på marie.vonzeipel@wwf.se, telefon 070-629 10 77.

Om Wallenius Water AB
Wallenius Water är ett miljöteknikföretag och har utvecklat en kemikaliefri metod för att rena vatten. Den patenterade metoden, Wallenius AOT™ är effektiv, ekonomisk och ekologisk. Wallenius AOT™ används för att rena tappvatten, vatten som används i pooler och simbassänger, växthus, kyltorn, i industriella processer samt för ballastvatten. Wallenius Water utvecklar och marknadsför Wallenius AOT™ internationellt och produkterna säljs genom återförsäljare. Wallenius Water är ett helägt dotterbolag till Wallenius Marine AB.