Antaget program i Älta för 1 400 bostäder

Det antagna programmet för Älta föreslår ett nytt handelsstråk, cirka 1 400 nya bostäder och en utveckling av den småstadskänsla som dagens Ältabor vill ha mer av. Wallenstam är med i utvecklingen och startar nu tillsammans med kommunen planeringen av den första etappen där bebyggelsen runt torget totalt sett omfattar cirka 400-500 lägenheter och handel i bottenvåningarna, varav Wallenstams del motsvarar cirka 300 lägenheter.

– Älta är en fantastisk plats med stor potential så det ska bli väldigt roligt och spännande att nu tillsammans med Nacka kommun få börja stadsutveckla och skapa miljöer för både boende och handel. Vi ser mycket fram emot att kanalisera vår energi i utvecklingen av nya hem och i idéer för att bygga framtidens Älta, säger Mathias Aronsson, vvd Wallenstam AB.

De nya bostäderna i den första etappen kan börja byggas tidigast 2018 och omfattar då bebyggelse av cirka 400-500 lägenheter och förskola i anslutning till nya centrum på Älta torg.

– Vi ser fram emot att tillsammans med Wallenstam planera de första centrumkvarteren i Älta med ett nytt attraktivt centrum där man vill bo, handla och mötas, säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

Programarbetet startade med en medborgardialog som genomfördes i samarbete mellan Nacka kommun och Wallenstam. Ett arbete som resulterade i visionen ”Ännu mera Älta 2025”.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38

Bilder för fri publicering:
www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 30 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 300 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 67 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.