Årsstämma i Lennart Wallenstam Byggnads AB (publ) 2007

Vid årsstämma i Lennart Wallenstam Byggnads AB (publ) den 17 april 2007 behandlades bland annat följande ärenden:

Stämman omvalde Christer Villard såsom styrelseordförande samt ledamöterna Marie-Anne Lervik Nivert, Erik Åsbrink, Jan-Olle Folkesson, Ulf Norén och Anders Berntsson. Det beslutades att arvode till styrelsen ska utgå med 1 325 000 kr, varav 600 000 kr till styrelsens ordförande och 225 000 kr till vice ordförande.

Stämman fastställde bokslutet för 2007 och beslutade om ansvarsfrihet för styrelse och VD. Vidare beslutades att utdelning höjs till 2,50 kr/aktie (2,00) enligt styrelsens förslag. Avstämningsdag är den 20 april 2007 och utbetalning beräknas ske från VPC den 25 april 2007.

Stämman omvalde Christer Villard, Lennart Svensson och Hans Wallenstam såsom ledamöter av valberedningen.

Stämman beslutade om riktlinjer för ersättning av ledande befattningshavare enligt styrelsens förslag.

Stämman beslutade om minskning av aktiekapitalet med 4 000 000 kronor för avsättning till fond att användas enligt beslut av bolagsstämma. Minskningen skall ske genom indragning av 2 000 000 B-aktier som förvärvats av bolaget.

Styrelsen bemyndigandes att intill nästkommande årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv på Stockholmsbörsen av högst så många egna B-aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger tio procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv skall ske till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen handlingsfrihet att justera bolagets kapitalstruktur och skapa värde för bolagets aktieägare. Styrelsen fattade beslut vid konstituerande styrelsemöte direkt efter årsstämman, att utnyttja bemyndigandet att förvärva egna aktier under tiden intill nästkommande årsstämma i enlighet med av årsstämman beslutade villkor. forts.

VD Hans Wallenstam redogjorde för 2006 års bokslut och de stora förvärv av främst bostadsfastigheter i Stockholm och Göteborg som genomförts. Han berättade om Wallenstams nyproduktion av bostäder som nu pågår både i Stockholm och i Göteborg. Wallenstams mål är att producera minst 400 nya lägenheter om året. Vidare redogjorde Hans Wallenstam för aktiens kraftiga uppgång under året och för företagets mål som sträcker sig till och med 2007.

Göteborg den 18 april 2007

Lennart Wallenstam Byggnads AB (publ)

Frågor med anledning av pressmeddelandet besvaras av Finans- och
informationsdirektör Ulf Ek