Årsstämma i Wallenstam AB (publ)

Vid dagens årsstämma i Wallenstam AB (publ) den 26 april 2017 fattades beslut om bland annat utdelning, styrelsearvode, riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare, bemyndigande om förvärv/överlåtelse av egna aktier samt minskning av aktiekapitalet genom indragning av aktier. Årsstämman fattade även beslut om fastställande av resultat- och balansräkningar för 2016 samt beviljade styrelsens ledamöter och vd ansvarsfrihet.

Wallenstams årsstämma fastställde styrelsens förslag till utdelning för räkenskapsåret 2016 med 1,70 kronor per aktie, uppdelat på två utbetalningstillfällen om vardera 0,85 kronor per aktie. Avstämningsdag för den första utbetalningen fastställdes till den 28 april 2017 och utdelning från Euroclear Sweden AB beräknas ske den 4 maj 2017. Avstämningsdag för den andra utbetalningen fastställdes till den 27 oktober 2017 och utdelning från Euroclear Sweden AB beräknas ske den 1 november 2017.

Stämman omvalde enligt valberedningens förslag Christer Villard (ordförande), Ulrica Jansson Messing, Agneta Wallenstam, Anders Berntsson samt Karin Mattsson Weijber som styrelseledamöter. Det beslutades att arvode till styrelsen ska utgå med totalt 1 400 000 kronor, varav 700 000 kronor till styrelsens ordförande, 250 000 kronor till vice ordförande och 150 000 kronor till vardera övriga ledamöter. Beloppen inkluderar ersättning för utskottsarbete.

Dick Brenner (ordförande), Christer Villard, Lars-Åke Bokenberger och Hans Wallenstam omvaldes som ledamöter i valberedningen inför årsstämman 2018, att utföra de uppgifter som ankommer på en valberedning enligt Svensk kod för bolagsstyrning.

Stämman beslutade om omval av Harald Jagner som bolagets revisor samt Pernilla Lihnell som bolagets revisorssuppleant, båda vid Deloitte AB, intill slutet av årsstämman 2018.

Årsstämman beslutade att bolagets aktiekapital ska minskas med 5 000 000 kronor för avsättning till fritt eget kapital att användas enligt beslut av bolagsstämman. Minskningen ska genomföras genom indragning av 10 000 000 av de aktier av serie B som bolaget självt är innehavare av efter tidigare genomförda förvärv.

Årsstämman bemyndigade styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv på Nasdaq Stockholm av högst så många egna B-aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärvet ska ske till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet (d v s intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs).

Årsstämman bemyndigade även styrelsen att fram till nästa årsstämma – med eller utan företrädesrätt för aktieägarna – fatta beslut om överlåtelse av egna aktier på annat sätt än på Nasdaq Stockholm. Överlåtelse får ske mot kontant betalning, mot vederlag i annan egendom än kontanter eller genom kvittning av skuld på grund av bolagets överlåtelse mot fordran på bolaget. Styrelsens beslut om överlåtelse ska verkställas inom den tid styrelsen bestämmer. Överlåtelse får uppgå till högst det antal egna aktier som vid tiden för överlåtelsen innehas av bolaget.

Denna information är sådan information som Wallenstam AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2017 klockan 20.00.

För ytterligare information:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 37 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 7 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.

Taggar: