Årsstämma i Wallenstam AB (publ)

Vid dagens årsstämma i Wallenstam AB (publ) den 27 april 2011 fattades beslut om bland annat utdelning, styrelsearvode, riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare, aktiesplit med villkor 3:1, minskning av aktiekapitalet med indrag av aktier och bemyndigade om förvärv/överlåtelse av egna aktier. Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningar för 2010 och beviljade styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet.

Wallenstams årsstämma fastställde styrelsens förslag till kontant utdelning om 3,50 kr/aktie (3,25). Avstämningsdag för utdelning fastställdes till måndag 2 maj 2011 och utbetalning från Euroclear Sweden AB beräknas ske torsdag 5 maj 2011.

Stämman omvalde enligt valberedningens förslag Christer Villard som styrelsens ordförande samt styrelseledamöterna Ulrica Jansson Messing, Agneta Wallenstam, Erik Åsbrink och Anders Berntsson. Det beslutades att arvode till styrelsen ska utgå med totalt 1.200.000 kronor, varav 600.000 kronor till styrelsens ordförande, 225.000 kronor till vice ordförande och 125.000 kronor vardera till övriga ledamöter.

Till valberedning omvaldes Christer Villard, Hans Wallenstam och Dick Brenner (ordf.).

Stämman beslutade om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare enligt styrelsens förslag.

Stämman beslutade om en uppdelning av aktier (s.k. split) 3:1 varigenom varje nuvarande aktie delas upp i tre aktier av samma slag. Bolaget kommer efter genomförd uppdelning av aktier att ha sammanlagt 177.000.000 utestående aktier, varav 17.250.000 aktier av serie A och 159.750.000 aktier av serie B. Som avstämningsdag för uppdelningen beslutades den 25 maj 2011.

I samband med uppdelningen av aktier beslutade stämman att bolagsordningens § 4 ändras till:
"Aktiekapitalet skall utgöra lägst 80.000.000 kronor och högst 320.000.000 kronor. Antalet aktier skall vara lägst 120.000.000 och högst 480.000.000. Aktierna skall utges i två serier, betecknade serie A och serie B. Antalet aktier av serie A skall utgöra högst 39.999.990 st. och av serie B högst 440.000.010 st. Vid röstning på bolagsstämma skall aktier av serie A medföra 10 röster och aktier av serie B 1 röst."

Stämman beslutade även att bolagets aktiekapital ska minskas med 3.333.333,3333 kronor för avsättning till fond att användas enligt beslut av bolagsstämman. Minskningen ska genomföras genom indragning av 5.000.000 av de aktier av serie B som bolaget självt är innehavare av efter tidigare genomförda förvärv.

Efter det att beslutet verkställts kommer bolagets aktiekapital uppgå till 114.666.666,6667 kronor fördelade på totalt 172.000.000 aktier, varav 17.250.000 aktier av serie A och 154.750.000 aktier av serie B. Beslutet om minskning av aktiekapitalet är villkorat av att beslut om uppdelning av aktier fattats och registrerats hos Bolagsverket.

Årsstämman bemyndigade styrelsen att intill nästkommande årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv på Nasdaq OMX Nordiska Börs av högst så många egna B-aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärvet ska ske till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet (d v s intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs).

Årsstämman bemyndigade även styrelsen att - med eller utan företrädesrätt för aktieägarna - fatta beslut om överlåtelse av egna aktier på annat sätt än på Nasdaq OMX Nordiska Börs. Överlåtelse får ske mot kontant betalning, mot vederlag i annan egendom än kontanter eller genom kvittning av skuld på grund av bolagets överlåtelse mot fordran på bolaget. Styrelsens beslut om överlåtelse ska verkställas inom den tid styrelsen bestämmer. Överlåtelse får uppgå till högst det antal egna aktier som vid tiden för överlåtelsen innehas av bolaget.

Göteborg den 27 april 2011

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 april 2011 klockan 18.20

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 24 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 000 hushåll och cirka 2 000 kommersiella kontrakt. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,3 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984. Wallenstams övergripande mål för verksamheten är att substansvärdet per aktie ska uppgå till 300 kr 2013.