Årsstämma i Wallenstam AB (publ) 2010

Vid årsstämma i Wallenstam AB (publ), den 28 april 2010 behandlades bland annat följande ärenden: Wallenstams årsstämma fastställde bokslutet för 2009 och beslutade om ansvarsfrihet för styrelse och vd. Vidare beslutades att utdelningen blir 3,25 kr/aktie (3,00) enligt styrelsens förslag. Avstämningsdag för utdelning fastställdes till måndag 3 maj 2010 och utbetalning från Euroclear Sweden AB beräknas ske torsdag 6 maj 2010. Stämman omvalde Christer Villard såsom styrelsens ordförande samt styrelseledamöterna Anders Berntsson, Ulrica Jansson Messing och Erik Åsbrink. Utöver det valdes Agneta Wallenstam in som ny ledamot i styrelsen. Det beslutades att arvode till styrelsen ska utgå med totalt 1.200.000 kronor, varav 600.000 kronor till styrelsens ordförande, 225.000 kronor till vice ordförande och 125.000 kronor vardera till övriga ledamöter. Stämman omvalde sittande revisor Sven-Arne Gårdh och valde Anna Gullmarsstrand som ny revisorssuppleant för tiden intill slutet av årsstämman 2014. Båda vid Ernst & Young AB. Stämman omvalde Christer Villard och Hans Wallenstam som ledamöter och Dick Brenner som ordförande i valberedningen. Stämman beslutade om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare enligt styrelsens förslag. Stämman beslutade om ändring av bolagsordningens § 9: För att snarast praktiskt möjligt kunna implementera de mer kostnadseffektiva regler för kallelse till bolagsstämma som kan komma att träda ikraft i anledning av förslag om ändring av aktiebolagslagens (2005:551) regler om kallelse till bolagsstämma, beslutades att första stycket § 9 utgår samt att andra stycket erhåller följande, ändrade lydelse: "Kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats. Att kallelse har skett skall annonseras i Svenska Dagbladet och Göteborgs Posten." Stämmans beslut och verkställigheten därav är villkorad av att en ändring av sättet för kallelse till bolagsstämma enligt aktiebolagslagen träder i kraft. Styrelsen bemyndigandes av årsstämman att intill nästkommande årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv på Nasdaq OMX Stockholm av högst så många egna B-aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 % av samtliga aktier i bolaget. Förvärvet skall ske till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen handlingsfrihet att justera bolagets kapitalstruktur och skapa värde för bolagets aktieägare. Årsstämman bemyndigade även styrelsen att – längst intill tiden för nästa årsstämma och vid ett eller flera tillfällen – fatta beslut om överlåtelse av egna aktier enligt följande. Styrelsen ska äga rätt att – med eller utan företrädesrätt för aktieägarna – fatta beslut om överlåtelse av egna aktier på annat sätt än på Nasdaq OMX Stockholm. Överlåtelse får ske mot kontant betalning, mot vederlag i annan egendom än kontanter eller genom kvittning av skuld på grund av bolagets överlåtelse mot fordran på bolaget. Styrelsens beslut om överlåtelse ska verkställas inom den tid styrelsen bestämmer. Överlåtelse får uppgå till högst det antal egna aktier som vid tiden för överlåtelsen innehas av bolaget. Styrelsen fattade beslut vid konstituerande styrelsemöte direkt efter årsstämman, att utnyttja bemyndigandet att förvärva egna aktier under tiden intill nästkommande årsstämma i enlighet med av årsstämman beslutade villkor. Vd Hans Wallenstam redogjorde för 2009 års bokslut och presenterade Wallenstams nyproduktion av bostäder. Vidare redogjorde Hans Wallenstam för aktiens utveckling under året och för företagets övergripande mål, ett substansvärde på 300 kr/aktie 2012. – I samband med att Marianne Lervik Nivert fyller 70 år under 2010 kommer hon nu att lämna styrelsearbetet i Wallenstam vid årsstämman 2010. Jag vill i samband med det passa på att tacka Marianne för hennes fina insatser i styrelsens arbete under de gångna åren. Det känns lite speciellt då Marianne valdes in i styrelsen 1991, samma år som jag själv tillträdde som vd, säger vd Hans Wallenstam. Göteborg den 29 april 2010 Styrelsen Wallenstam AB (publ) För ytterligare information: Thomas Dahl, vice Vd, Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 42.