Bo Strandberg ny miljöchef på Wallenstam

Wallenstam tillsätter Bo Strandberg som miljöchef, med uppgift att driva och utveckla Wallenstams arbete inom miljö- och energifrågor ytterligare inom såväl förvaltning som nybyggnation.

Bo Strandberg, tidigare vd på Wallenstams energibolag Svensk NaturEnergi ska i den nya rollen driva viktiga miljöfrågor och samordna miljöansvariga i bolaget.

– Miljö- och energifrågor har alltid varit viktiga för oss och i och med den nya rollen kan vi sätta ytterligare fokus på dessa frågor både i vår egen förvaltning och nyproduktion men även i större projektområden där vi är en av byggherrarna säger Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör på Wallenstam.

Att identifiera nya lösningar inom miljöteknik är en del av arbetet och just nu pågår exempelvis ett pilotprojekt på ett år för att undersöka möjligheten att året runt kunna använda solfångare tillsammans med markvärmelager för att värma upp fastigheter.

I nuvarande affärsplan har Wallenstam bland annat som mål att minska koldioxidbelastningen i fastighetsbeståndet med 15 procent per kvadratmeter fram till 2018.

Elisabeth Vansvik,, kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38
Bo Strandberg, miljöchef Wallenstam AB (publ) tel. 0705- 44 03 55

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 28 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 600 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 69 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.