Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2009 Wallenstam AB (publ)

• Hyresintäkterna för perioden ökar med 8 % till 1 356 Mkr (1 250), varav de för kvartal fyra uppgår till 345 Mkr (313). • Periodens resultat efter skatt ökade med 33 % och uppgår till 489 Mkr (368), varav det för kvartal fyra uppgår till 367 Mkr (293). Vinst per aktie för perioden uppgår till 8 kr (6) och för kvartal fyra till 6 kr (5). • Värdeförändringar på förvaltningsfastigheter uppgår till 394 Mkr (-225) och på derivatinstrument till -86 Mkr (-78). • Investeringar i fastigheter uppgår till 1 932 Mkr (970), varav förvärv 1 195 Mkr (220). Investeringar i vindkraft uppgår till 290 Mkr (278). • Substansvärde per aktie ökar till 188 kr (176). • Styrelsen föreslår en höjd utdelning till 3,25 kr per aktie (3,00). Kommentar från vd Hans Wallenstam: ”2009 har varit ett mycket bra år med tanke på omvärldens turbulens, vi har förvärvat fastigheter för 1 195 Mkr, samtidigt har vi haft över 500 lägenheter i produktion. Resultatet från verksamheten har fortsatt att utvecklas positivt. Vi har arbetat målmedvetet enligt vår affärsplan och lyckats med att skapa en god hyresutveckling med fortsatt hög uthyrningsgrad. Detta kombinerat med fokus på kostnaderna gör att vi ökar resultatet.” ”Fastighetsmarknaden har stabiliserats vilket har fått en positiv effekt framför allt i bostadsbeståndet där värdena ökar. I våra kommersiella fastigheter som alla finns i attraktiva lägen är värdena i princip oförändrade. Jag känner mig trygg med att vårt genomsnittliga avkastningskrav för de kommersiella fastigheterna uppgår till cirka 7 %.” För fullständig rapport se bifogad PDF-fil eller www.wallenstam.se Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 februari 2010 klockan 12.30. För ytterligare information: Thomas Dahl, vice vd Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 42 Ulf Ek, finansdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 37 www.wallenstam.se

Taggar: