Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2010 Wallenstam AB (publ)

• Hyresintäkterna för 2010 ökar med 7 % till 1 450 Mkr (1 356).
  • Årets resultat efter skatt uppgår till 1 572 Mkr (489). Vinst per aktie uppgår till 27 kr (8).
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgår till 1 722 Mkr (394) och på derivatinstrument till 84 Mkr (-86).
  • Investeringar i fastigheter uppgår till 2 100 Mkr (1 932), varav förvärv uppgår till 1 053 Mkr (1 195).
    Investeringar i vind- och vattenkraft uppgår till 457 Mkr (290).
  • Substansvärde per aktie ökar till 225 kr (188).
  • Styrelsen föreslår en höjd utdelning till 3,50 kr per aktie (3,25) samt en aktiesplit på 3:1.

Kommentar från vd Hans Wallenstam:

”Vi levererar ett riktigt bra resultat för 2010 vilket främst är en effekt av en positiv marknadsutveckling med stigande fastighetspriser och ett ökat antal transaktioner. Vi har en bra och stabil utveckling av vår löpande verksamhet och vi investerar fortsatt i vår nyproduktion.”

”Som en effekt av finanskrisen har styrelsen beslutat att förlänga affärsplanen med ett år utan att revidera vare sig mål eller ledstjärnor. Vi ligger bra till för att vara halvvägs i affärsplanen, med en hög uthyrningsgrad, stabil soliditet och ett bra tempo i nyproduktionen, vilket successivt ökar vårt substansvärde. Jag ser fram emot en fortsatt utmanande utveckling till 2013.”

För fullständig rapport se bifogad pdf eller www.wallenstam.se

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 februari 2011 klockan 14.00.

För ytterligare information:
Ulf Ek, finansdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 37
Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 24 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 11 000 hushåll och cirka 2 000 kommersiella kontrakt. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,2 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984. Wallenstams övergripande mål för verksamheten är att substansvärdet per aktie ska uppgå till 300 kr 2013.

Taggar: