Byggstart för 240 lägenheter i Barkarbystaden, Järfälla

Nu startar den första etappen av Wallenstams nyproduktion i Barkarbystaden, Segelflyget med 240 hyreslägenheter. Idag tas det första spadtaget för nyproduktionen av Cecilia Löfgreen, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla och Wallenstams vd Hans Wallenstam. Inflyttning planeras till 2014.

– Barkarbystaden står inför en spännande utveckling framöver. Vi ser fram emot att starta byggnationen av Segelflyget, den första delen av vår planerade nybyggnation här, samtidigt som vi bidrar till att en helt ny stadsdel tar form, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

– Barkarbystaden är ett av de största och mest intressanta utbyggnadsområdena i Stockholmsregionen. Här växer en modern och kommunikationsnära stadsdel med 5000 bostäder och 6000 arbetsplatser fram. Wallenstam är med sin byggstart med och bidrar till att Barkarbystaden får en spännande och variationsrik stadsmiljö och bebyggelse, säger Cecilia Löfgreen, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Wallenstams nyproduktion i Barkarbystaden omfattar totalt 400 energieffektiva lägenheter med en ljus och modern planlösning. Segelflygets 240 lägenheter, som utgör den första etappen för Wallenstam, byggs i varierande höjder om fyra till åtta våningar runt en fin kuperad grön innergård. I bottenplanen av husen planeras för lokaler, butiker, café och restauranger.

Barkarbystaden har varit en betydelsefull plats under många århundraden. Boplatser, runstenar och andra fornlämningar visar att det har bott människor här från bronsåldern och framåt. Under hela 1900-talet var Barkarbyfältet med sitt anrika flygfält ett viktigt centrum för både den militära och den civila flygutvecklingen i Sverige. Det strategiska läget längs E18 och utmärkta kommunikationer gör det enkelt att både bo och arbeta här.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38

Bild för fri publicering: www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 27 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och cirka 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,2 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984.