Byggstart för nya lägenheter på Åbybergsgatan i Mölndal

119 lägenheter alldeles i närheten av Mölndals Galleria påbörjades officiellt idag när Mölndals kommunstyrelses ordförande Stefan Gustafsson tillsammans med Hans Wallenstam invigde byggnationen av projektet. Lägenheterna kommer att hyras ut genom Wallenstams egen bostadskö och förväntas vara färdigställda och redo för inflyttning i början av 2027.

– Det känns väldigt positivt och trevligt att tillföra fler nya hem mitt i centrala Mölndal. Åbybergsgatan har ett fantastiskt läge med närhet till både stadens puls och naturens lugn. Här tillför vi nu ett nytt bostadskvarter som genom sitt uttryck fint kopplas ihop med övrig centrumbebyggelse i Mölndal, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

– Denna byggstart blir ytterligare ett steg i vår plan att förstärka innerstaden med ett av västra Sveriges stabilaste företag på bostadsmarknaden, säger Stefan Gustafsson, kommunstyrelsens ordförande i Mölndal.

Lägenheterna i kvarteret kommer att vara mellan ett, till fem rum och kök. Utöver det tillkommer även lokalytor om 300 kvadratmeter i entréplan.

Arkitekt för Wallenstams nybyggnation på Åbybergsgatan är CREAM Arkitekter och byggnationen kommer att utföras av Hedin Construction.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ), tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38, elisabeth.vansvik@wallenstam.se

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 64 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 12 200 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,4 miljoner kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.