Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2008 Wallenstam AB (publ)

• Substansvärde per aktie ökar till 184 kr (181).
• Hyresintäkterna för perioden uppgår till 623 Mkr (622).
• Periodens resultat efter skatt uppgår till 198 Mkr (431) motsvarande en vinst per aktie om 3 kr (7).
• Under perioden uppgår värdeförändring förvaltningsfastigheter till sammantaget 127 Mkr (309), varav 24 Mkr (121) är realiserade och 39 Mkr är hänförliga till färdigställda ny- och ombyggnationsprojekt.
• Fastigheter har sålts för cirka 245 Mkr, vilket är 11 procent över värdering.
• Investering i ny- och ombyggnation av fastigheter uppgår till 357 Mkr (926).
• Vindkraftsinvesteringar under perioden uppgår till 73 Mkr (84).

Kommentar från Vd Hans Wallenstam:
”Fastighetsvärdena har inte ökat i samma omfattning som motsvarande period föregående år, vilket medför att resultatet är lägre. Verksamheten utvecklas positivt, med en god hyresutveckling. Mot bakgrund av att elpriset fördubblats på kort tid känns det mycket bra att producera el i egen regi och att därigenom bli självförsörjande.
Wallenstam är ett stabilt företag vilket är tryggt i dessa tider av finansiell oro. Osäkra tider ger affärsmöjligheter och Wallenstam är finansiellt väl rustat för att kunna agera och ta tillvara på dessa.”

För fullständig rapport se bifogad PDF-fil.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 augusti 2008 klockan 09.00.