Delårsrapport 1 januari - 30 september 2007

Positiv utveckling i förvaltningsresultat och uthyrningsgrad

• Periodens resultat efter skatt uppgick till 632 Mkr (712), motsvarande en vinst om
10 kronor per aktie (11).

• Hyresintäkterna uppgick till 938 Mkr (936).

• Förvaltningsresultatet förbättrades med 21 procent till 249 Mkr (206).

• Värdeökningen på våra fastigheter uppgick under perioden till 2,7 % vilket motsvarar 500 Mkr (625). Under motsvarande period föregående år uppgick värdeökningen till 3,8 %.

• Investeringarna i byggnation har varit fortsatt hög och uppgick till 776 Mkr (693). Efterfrågan på Wallenstams nyproducerade lägenheter är mycket stor.

• Under perioden har Wallenstam sålt fastigheter för 1,2 Mdr, några förvärv har ej genomförts.

• Substansvärde per aktie har fortsatt att utvecklas positivt och uppgick till
174 kronor (165).

• Uthyrningsgraden i det kommersiella beståndet har haft fortsatt stark utveckling och uppgick till 97 procent, vilket innebär att Wallenstams mål för 2007 därmed är uppfyllt.

”Det är glädjande att vi även i år har kunnat realisera fina värdeökningar genom försäljningar.” Under året har vi inte förvärvat några fastigheter utan satsar på nyproduktion. Efterfrågan på lägenheter på våra orter är fortsatt mycket stor”. En kostnadseffektiv produktion skapar värde både för våra hyresgäster och våra aktieägare”, Det är också glädjande att förvaltningsresultatet fortsätter att förbättras, säger Hans Wallenstam, VD.

Göteborg den 7 november 2007

Lennart Wallenstam Byggnads AB (publ)

För fullständig rapport se bifogad pdf-fil.

För ytterligare information kontakta:
Finans- och informationsdirektör Ulf Ek, telefon 031-20 00 00 alt 0705-17 11 37

Detta är finansiell information som skall offentliggöras och lämnas till Finansinspektionen enligt lag.