Delårsrapport 1 januari – 30 september 2008 Wallenstam AB (publ)

• Substansvärde per aktie uppgår till 178 kr (181).
• Hyresintäkterna för perioden uppgår till 937 Mkr (938).
• Uthyrningsgraden är fortsatt hög i det kommersiella beståndet.
• Driftöverskottet för perioden ökar till 622 Mkr (620).
• Periodens resultat efter skatt uppgår till 76 Mkr (632) motsvarande en vinst per aktie om 1,3 kr (10,3).
• Under perioden uppgår värdeförändring förvaltningsfastigheter till sammantaget -168 Mkr (500), varav 49 Mkr (129) är realiserade genom fastighetsförsäljningar och 45 Mkr är hänförliga till färdigställda ny- och ombyggnationsprojekt. Höjda avkastningskrav har påverkat fastighetsvärdena negativt med -531 Mkr.
• Fastigheter har sålts för cirka 543 Mkr, vilket är 13 procent över värdering.
• Investering i ny- och ombyggnation av fastigheter uppgår till 537 Mkr (926).
• Vindkraftsinvesteringar under perioden uppgår till 126 Mkr (84).

Kommentar från VD Hans Wallenstam:
”Finanskrisen har dominerat det tredje kvartalet och skapat en bred osäkerhet på marknaden. I dagens läge känns det tryggt att ha ett attraktivt fastighetsbestånd i bra lägen i Sveriges starkaste regioner; Stockholm, Göteborg och Helsingborg. Cirka 60 procent av vårt fastighetsbestånd utgörs av bostäder och på de orter där Wallenstam har valt att finnas är efterfrågan på bostäder fortsatt stor. Detta skapar en stabil hyrestillväxt som på sikt ökar Wallenstams driftöverskott.”

För fullständig rapport se bifogad PDF-fil.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 november 2008 klockan 09.00.