Delårsrapport 1 januari – 30 september 2009 Wallenstam AB (publ)

• Hyresintäkterna för perioden ökar till 1 011 Mkr (937), varav de för kvartal tre uppgår till 337 Mkr (314). • Fastighetsresultatet för perioden förbättrades med 29 % till 277 Mkr (214). • Periodens resultat efter skatt uppgår till 122 Mkr (76), varav det för kvartal tre uppgår till 21 Mkr (-122). Vinst per aktie för perioden uppgår till 2 kr (1) och för kvartal tre till 0,3 kr (-2). • Värdeförändringar på förvaltningsfastigheter uppgår till 5 Mkr (-168) och på derivatinstrument till -99 Mkr (-6). • Investeringar i fastigheter uppgår till 1 115 Mkr (970), varav förvärv 596 Mkr. Investeringar i vindkraft uppgår till 113 Mkr (278). • Substansvärde per aktie uppgår till 179 kr (176). Kommentar från VD Hans Wallenstam: ”Vi har ett stabilt resultat och ökande hyresintäkter vilket är tillfredställande. Vårt driftnetto ökar till 676 Mkr, en ökning med 9 % jämfört med motsvarande period föregående år. Vårt bostadsbestånd är fullt uthyrt och vi har snart över 500 lägenheter i produktion. I vårt kommersiella bestånd har vi en jämn och bra tillströmning av lokalhyresgäster och uthyrningsgraden uppgår till 96 %.” För fullständig rapport se bifogad PDF-fil eller www.wallenstam.se Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 november 2009 klockan 09.00. För ytterligare information: Ulf Ek, finansdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 37 Marie Ideström, administrativ direktör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 51. www.wallenstam.se Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till 20 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 10 000 hushåll och cirka 2 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är drygt en miljon kvm vilket ger cirka 1,3 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnyelsebar energi med målet att vara självförsörjande på el 2012. Koncernens B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984. Wallenstams övergripande mål för verksamheten är att substansvärdet per aktie ska överstiga 300 kr 2012.