• WALLENSTAM/

G-Lab 21 och Wallenstam jobbar för att tillväxtföretag ska stanna och utvecklas i Göteborg.

G-Lab 21 är en mötesplats för startups och tillväxtföretag. Från Wallenstams lokaler i centrala Göteborg arbetar G-Lab 21 för att stödja nya företag och inspirera till entreprenörskap genom att sätta innovation och samarbete i fokus.

– För oss på G-Lab 21 är det viktigt att skapa förutsättningar för nystartade tech-bolag att kunna bedriva sin verksamhet och kunna växa i Göteborgsregionen. Detta vill vi möjliggöra genom nätverkande, erbjuda kontorsutrymme, spännande event och kontakter till riskkapital, säger Patrik Wigton, G- Lab 21.

För ett år sedan öppnade G-Lab 21 en city hub i Wallenstams lokaler på Västra Hamngatan 7C. Mötesplatsen är populär, idag sitter 17 olika bolag i lokalerna, bland dessa återfinns exempelvis techbolag inom gaming och spelutveckling. Ett exempel är Weesteer ett bolag som utmanar spelbranschen med en applikation som skapar helt nya möjligheter för interaktion mellan människor och varumärken.

– G-Lab 21 inspirerar genom sin verksamhet till entreprenörskap och ett positivt företagsklimat i Göteborg. Det är viktigt för oss och Göteborg och därför väljer vi att bidra till deras arbete genom en central och attraktiv lokal där de kan bedriva sin verksamhet, säger Thomas Dahl, vvd Wallenstam AB.

I maj deltar G-Lab 21 i GBG TechWeek som medarrangör till olika evenemang och den 18 maj är de med och arrangerar Draknästet på Västsvenska Handelskammaren. Under dagen får fyra tech-bolag ”pitcha” sin idéer för en jury bestående av bland annat Annie Lööf.

Patrik Wigton, G-Lab 21, tel 0706-23 00 53
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 33 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 500 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi.  Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.