Garagekonst till 129 hyreslägenheter med 5000 intressenter

Över 5000 intressenter till 129 hyreslägenheter är facit för Wallenstams nyproduktion Svanhöjden i Älta. Nu är två av tre etapper inflyttade och konstverket Dagny garagets glasfasad är på plats. Verket är skapat utifrån ett foto på flickan Dagny som är taget i just det område där kvarteret Svanhöjden är byggt.
I mitten av oktober flyttar de sista hyresgästerna in i Svanhöjden och nu förbereder Wallenstam för nästa steg i vision ”Ännu mera Älta 2025”.

– Svanhöjdens 129 lägenheter är ett steg i vår vilja att bidra till en god stadsutveckling i Älta. Vi har i visionsarbetet och i planerna för en fortsatt utveckling av Älta en ambition att bidra med attraktiva bostäder, levande gatumiljö med trevliga mötesplatser och bra förutsättningar för den lokala handeln. Nu är vi mitt i detaljplaneprocessen och hoppas komma igång så snart som möjligt, säger Mathias Aronsson, vice vd på Wallenstam.

Svanhöjdens 129 lägenheter påbörjades 2013, nedanför berget är även ett garage för hyresgästerna färdigställt med ett konstverk på glasfasaden där då 10 åriga Dagny står i en skogsglänta med en cykel och betraktar oss. Konstnären Anneè Olofsson har hämtat inspiration i Ältaboken som skildrar människorna i Älta mellan 1900-2000 talet.

– Jag sökte efter en gemensam nämnare mellan då och nu, en symbol för utveckling. Flickan på fotografiet kommunicerar en livfullhet och en önskan om något annat i livet, en tidlös önskan som unga även har idag, säger konstnären Anneè Olofsson.

Historiskt har de fastigheter som byggts av Wallenstam oftast haft någon form av konstnärlig utsmyckning. Senast i raden är ett teatertema i entréerna på Teatergatan i Göteborg och ett soprum med graffittikonst i Gröndal. För Svanhöjdens garagekonstverk Dagny arrangerarrangeras det vernissage på Kulturknuten i Älta den 5 september.

Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 0705-17 11 38

Bilder för fri publicering:
www.wallenstam.se/bilder

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg och Stockholm. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 30 miljarder kronor och kundbasen utgörs av drygt 7 300 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi med drygt 67 egna vind- och vattenkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.